OT: MP3, kolik hudby se vejde

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Středa Listopad 16 08:52:25 CET 2005

Dne středa, 16. listopadu 2005 0:52 Vladimír Anděl <vaelektronik@mirnet.cz>
napsal(a):
> Taky bych se pridal s dotazem. Zatim jsem postrehnul, ze MP3 ma blbou
> impulzni odezvu a ogg je lepsi. Nema ogg treba zase jine nectnosti? Ja
> muziku vic posloucham, nedivam se na ni tolik osciloskopem :-) a tu
> impulzni odezvu tam neslysim. Hraje ogg pri stejnem datovem toku
> srovnatelne jako mp3?

hraje lepe

> Ostatne ta impulzni odezva: Kdysi Technics delal kazetak s dynamickym
> rozsahem 90 dB - bylo v tom DBX. Hralo to docela dobre, udavali tam
> rychlost regulace 240 dB/s. Jenze stacilo vzit tuzku, poklepat s ni na stul
> a z blizka si to nahrat. Na poslech katastrofa, osciloskop ani nebyl
> potreba.

Pamatuji si dobu, kdy Mark Taylor (LAME hlavní developer) zlepšovl impulsní
odezvy a pre-echo pomocí nahrávky kastanětů.

mp3enc31 a mp3pro nepoužívá při nejvyšší kvalitě enkódování filtry MDCT, ale
něco jiného (zapomněl co), takže se tam neprojevuje tolik kostičkový efekt a
má i mnohem lepší impulsní odezvu.

> Z historie elektroakustiky jeste jeden priklad - transientni
> zkresleni zesilovacu. Dlouha leta muzikanti tvrdili ze lampove zesilovace (
> bez velkych zpetnych vazeb se zkreslenim pres 1%) hrajou lip, nez
> tranzistorove se zkreslenim pod 0,1%. Nez se prislo na to jak (jednoduse
> osciloskopem) tohle zkresleni zmerit, a jak proti tomu bojovat, byla to
> zahada. Nebude v ogg taky nejaky chytak?

mpeg je starý a výpočetně relativně snadný způsob, tedy v akustické oblasti má
jisté kompromisy a primárním cílem nebylo dosažení co nejnižšího bitrate.

Početně náročné metody pro větší komprimační poměr mohly vzniknout až v době,
kdy na to byla potřebná výpočetní síla - vzpomeňte třeba na VQF a jeho osud -
největší chyba byla brzké uvedení - enkódování trvalo neskutečně dlouho, měli
5-8 let počkat.

Kdysi dávno jsem yamaze (nevím kam to zastrčili, jen mi napsali že je to
nereálné) nastínil způsob komprimace, kdy by byl potřebný datový tok naprosto
minimální - od jednotek po několik desítek kbps při plném frekvenčním rozsahu
a dynamice, jenže přehrávání by nezvládly možná ani dnešní počítače (zato
enkódování by zvládly už i tenkrát) - při dekódování vznikne interní datový
tok kolem 1GB/s -  a ten v reálném čase ještě přpočítat na běžné stereo.

--

                        Jaroslav Lukesh
  This e-mail can not contain any viruses because I use Linux