Jak zjistit, ze zlato je zlato ?

Pavel Novotný novotny.pp@atlas.cz
Středa Listopad 2 12:12:38 CET 2005

Obavam se, ze nezjisti, klasicke chemicke metody jsou velmi orientacni,
ryzost lze zjistit tak +- 5 karatu a predevsim chemicka metoda nepozna jake
je slozeni zlata, ale jen jake zlato je v hoznich x mikrometrech plaste
slitku. Tzn. zlatnik vam klidne potvrdi, ze silne pozlacena olovena cihla je
CISTE  zlato :-).

Pokud jde o hustotove urceni pravosti a ryzosti zlata, plati to co tu jiz
zaznelo, jsou kovy s hustotou velmi podobnou, ryzi zlato ma 19290 kg/m3,
wolfram ma 19300, Uran 19050, U238 o něco vice a lze ho celkem bezne koupit
jako kov, tezsi nez zlato je Iridium 22500, Osmium 22480, Rhenium 20500 a
platina 21450, vzhledem k cene je nejspise padelatele nepouziji.
Ono tezne olovo se moc nechyta ma jen 11340.

Každý zlatník vám to zjistí za rozumnou úplatu. Používají chemické metody.

Kručinský