Triak ?

Juro mail@onicom.sk
Úterý Květen 31 20:14:08 CEST 2005

Ako jednoducho zapojit triak - schemu nemam ...
Potrebujem len znizit vikon 1kW topnej spiraly na 50 percent.
Alebo radsej pouzit nejaku odbocku ? Ale co ?
Sprirala sa osebe nema odbocku na mensi vikon, a roztapa okolie..
Dakujem  Juro

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Danhard
Sent: Tuesday, May 31, 2005 2:30 PM
To: HW-news
Subject: Re: Triak ?

Neplette si to s uhlem otevreni pri fazovem rizeni.
Trikvadrantovy triak (myslim ze ma spec. nazev "alternistor"), nejde spustit
v jednom kvadrantu, tj. pri zapornem pracovnim napeti  nejde otevrit kladnym
proudem do gate.
I ctyrkvadrantove triaky maji ruznou citlivost v ruznych kvadrantech, pri
rizeni pulzy jedne polarity vychazi lepe zaporny proud do ridici elektrody.

Danhard
-----------------------

   No, docela by me zajimalo, jak chcete docilit toho, aby byl triak "ne
zcela otevreny". Doted sem mel za to, ze triak funguje stejne jako
tyristor, ale muze jim prochazet stridavy proud. Funkci triaku si
predstavuju takhle:
1) mame vypnuty triak, Ig = 0, zapojeny v nejakem obvodu...
2) na G privedeme proud Ig > katalogova hodnota pro sepnuti, triak
sepne, zacne jim prochazet proud I
3) vypneme Ig, tedy Ig = 0
4) dokud je proud I > pridrzny proud (opet najdeme v katalogu) tak triak
  zustava sepnuty dokud se I nesnizi pod pridrzny proud

Z toho je videt, ze neexistuje zadny stav "napul otevreny triak". Ubytek
na nem samozrejme vznika (myslim ted v sepnutem stavu) a je tim vetsi,
cim vetsi proud triakem prochazi - je to stejne jako treba u diody
(ubytek na triaku je ale tusim o neco malo vetsi). Jestli placam
nesmysly tak me nekdo opravte, ale melo by to tak byt... Tusim ze
existuji i nejake specialni triaky ktere maji 2 ridici elektrody -
druhou lze triak vypnout, ale timhle si zas nejsem tak jisty.

JDrozd