Domaci automatizace

Jozef Racek Jozef.Racek@unit.sk
Pondělí Květen 30 10:51:39 CEST 2005

Cez weekend som trochu premyslal nad spotrebou optoclenov pri
synchronizacii n aprechod nulou...

Ak zoberiem AC 1 mA optoclen - napr +-1mA (tusim PC 814)
a pripojim leho LED na 230V cez predradne odpory napr
2 odpory v serii po 180 k ( kvoli napatiu ) a LED-ku optoclenu...

Ak ratam 230 V, v spicke bude mat cca 230*1.41 = 325 V

Napatie na LED zanedbam ( voci napatiu na R ).

Spickovy prud bude teda 325V/360 000 R =  0.9mA
Efektivny prud bude 230V/360 000R = 0.64 mA
- funkcne to je - pokusny optoclen mi spina

Ak to preratam na peniaze...teda
den prevadzky to zozerie ( praca=vykon*cas= napatie*prud*cas )
0.64 mA*230V * 24 hodin = 3,5328 Whodin
na rok
3,5328Whod*365dni=1289,472 Whodin za rok..., co je 1,289 kWhodina rocnej
prevadzky jedneho optoclena

cena elektriny je napr 3sk/ kWh * 1.289 kWh = 3.868 Sk za rok prevzdzky
optoclena

Necele 4 Sk za prevadzku optoclena za rok sa mi nezda vela - pred par
dnami tu vsak prebehla suma 5-6 tisic penazi...

Ak by takychto optoclenov bolo napr 100 v dome - co by uz bola celkom
slusna DA so 100 vystupnymi modulmi (ak by napr mali po 4 vystupy ),
tak spotreba synchronizacnych optoclenov by stala  necelych 400 korun/rok
- viem si predstavit usetrit vecsie mnozstvo penazi premyslenym napr
shasanim svetla - aj ak by bolo riadene nejkou DA.

Ak si zoberiem jednu 60W ziarovku, ktora svieti hodinu denne zbytocne,
tak by to stalo
60W*1hod denne * 365dni =21 900 Whodin, co je 21.9 kWhod * 3
koruny/kWhodinu = 65,7 koruny

usetrilo by sa teda 65,7 koruny

Polozme si ruku na srdce - najde sa v celom dome jedna 60 W ziarovka,
ktora svieti o 1 hod denne viac, ako by mohla?
Asi ano a asi nie iba jedna... - trvale svietenie na chodbach, schodisti
apod - tam by to slo eliminovat
napr senzormi pohybu IR s detekciu svetla a casovanim - predlzenim
svietenia na x minut, ak uz nie je pohyb...

Ak by sme isli aj do vykurovania - tam sa asi nerata s pracou vo
Whodinach, ale kWhodinach ....
kolko urobi jedno dostatocne skore zatiahnutie roliet ( podla rozdielu
teplot a svetla ) kW?
Tepelne zdroje na domy sa pohybuju niekde medzi 10-30 kW, ak sa nemylim
- podla zateplenia a pod...
Ak by sa teda usetrilo co len 1 hodina prevadzky tepelneho zdroja  denne
( kurenie + TUV),
tak by to bolo napr. 30-90 korun ( ak ratam  kurenie elektriniu a 3
koruny/kWh) denne, co by bolo
10 000 - 30 000 Sk rocne -  realne je asi energia lacnejsia, uspory
mozno mensie, ale vhodnym
usporiadanim pravidiel by asi aj naklady na prevadzku boli hravo pokryte.

Robim niekde chybu, alebo bola niekde chyba v predoslich prispevkoch...
a odsudenie za obrovsku spotrebu trochu unahlene?

Ak nerobim chybu, tak prevadzka sa hravo zaplati z usetrenej energie a
urcite zostane aj na splatenie pociatocnych investicnych nakladov...

Jednym z velkych prinosov DA by som videl aj v monitoringu - zbieranie
udajov zo snimacov a akcnych clenov
a nasledne vyhodnocovanie v grafoch. Tam by bolo vidno veciiiii...

Robil som niekedy systemy na monitoring energii a energetici podnikov si
uz dnes bez toho nevedia predstavit
svoju pracu. - Organizacnymi opatreniami v mnohych prevadzkach dokazali
znizit
ceny za spotreby energii o 30 aj vic percent !!! to su skusenosti z
praxe - ak by bola uspora v domacnosti co len o 10 %,
bolo by to asi zaujimave, lebo na energie ide najvacsia polozka z
prevadzky ( voda, TUV, kurenie, elektrina, plyn, ...)

Asi sa hlasim do takehoto projektu....

Dodo