faze x zem x nulak

Ondrej Pribula o.pribula@sh.cvut.cz
Středa Květen 25 00:21:06 CEST 2005

Dobry den,

"silnopruda stranka" Vaseho dotazu bola myslim uz zodpovedana dostatocne.
Teraz sa vratme k tomu, co je to ten + , minus, a zem.
No spominam si na prihodu, kedy som este na strednej skole jedneho
spoluziaka krasne "pouci". Ako vtedy zacinajuci "bastlir" rozhodol sa
postavit si jednoduchy obvodik a narazil na pojem ZEM a ze vstup niecoho sa
uzemni..Prisiel za mnou a chcel podobne vysvetlenie ako Vy. Na co som sa ho
ja spytal, ci maju zahradu, ked odpovedal, ze ano, tak som mu poradil, aby
vykopal jamu priamo umernu velkosi kladneho napatia (vymyslel som si na to
vtedy krasny vzorec) a do nej zakopal ten vodic, co je pomenovany zem. No
chvilku som ho v tej nevedomosti nechal a samozrejme prezradil mu ako to
vlastne je. Na jeho obranu - dnes je z neho velmi schopny konstrukter ;-}}
Ale vratme sa na ZEM ;-]  Pojmom ZEM oznacujeme potencial, voci ktoremu
potom vztahujeme ostatne hodnoty napati v obvode (snad som sa vyjadril
spravne), teda je to pre nas akysi referencny bod. Cim to, ze napr. niektore
napanacie zdroje maju svorku + ZEM a aj - . No je to jednoduche, to znamena,
ze dokazu dodavat ako napatie vyssie ako nasa ZEM, tak aj napatie, ktore ma
proti zemi zapornu hodnotu . Tomu potom hovorime, ze napatie mame symetricke
(voci zemi). Potrebou takehoto druhu napajania sa vyznacuju napriklad
operacne zosilnovace. Zem je obvykle schematicky znazornovana ako dve kolme
usecky (fakt to neviem lepsie popisat) a oznacovana ako GND. Trosku Vas moze
pliest baterka, ktora ma znacenie + a - . Toma vsak cisto fyzikalny vyznam a
pre nase ucely teda ztotoznujeme to - baterky z nasou ZEMOU, teda 9V bateria
dava prosti ZEMI +9V. Co sa stane pokial spojime dve 9V baterie do serie??
Ak ma pamat neklame dostaneme 18V. Ked vsak stotoznime nasu ZEM so stredom
tohoto serioveho spojenia (teda bodom, kde su spojene) a pomyselne
pripojimedo tohoto bodu spolocny (zemny) , no skratka cierny vodic voltmetru
a ten cerveny pripojime na kladny pol prvej baterky, dostaneme + 9V, ked
cerveny vodic pripojime na minus baterky druhej dostavame -9V, stale proti
nasej zvolenej ZEMI. Tak sme teda ziskali napajaciu sustavu, ktora ma + ZEM
aj - svorku. V pripade Vaseho MCU je to jednoduche. Napajate ho asi +5V
(svorka Vcc) , teda to je napatie proti zemi , ktoreho svorka je tam
oznacena GND. Vo vacsine pripadov sa snazime vyhnut symetrickemu napajaniu,
takze sa s nim asi tak casto nestretnete. Aby to zasa nevyzeralo tak
jedoducho, bezne sa stava, ze mame v zapojeni dokonca niekolko zemi
(analogova, digitalna) a pokial tieto pochadzaju z oddelenych zdrojov mozeme
mat napriklad zem jednej casti obvodu stotoznenu s kladnym napatim
napajajucim ine casti...ale to az niekedy nabuduce ;-}}
Snad som trosku pomohol.

S prianim pekneho dna..Ondrej Pribula