nabijeni PB accu

Kručinský Ladislav ladislav.krucinsky@linde-mh.cz
Pátek Květen 20 19:52:43 CEST 2005


Páč se jedná o něco z mého oboru, připojím pár slov:
Nejrychlejší nabíjení se řeší u průmyslových aplikací (vysokozdvižné vozíky) nabíječkami s charakteristikou IUIa což znamená, že do dosažení plynovacího napětí se do té baterie hrne konstantní proud spočítaný tak aby se baterie nepřehřála (maximální povolená teplota je 55°C, pak se chemické procesy začínají chovat nestandardně a mechanika desek je ohrožena rovněž). Po dosažení plynovacího napětí (typicky 2,43 V/čl) se přepne do režimu konstantního napětí právě těch 2,43V a sleduje se klesající exponenciála proudu. Až se dostane na předem stanovenou úroveň, přepne se na konstantní proud a sleduje se dosažení konečného nabíjecího napětí 2,7V. Pak se ještě nějakou dobu provádí takzvané vyrovnávací dobíjení, (ještě menším proudem) které má za účel vyrovnat rozdíly v hustotě elektrolytu v jednotlivých článcích. V této fázi ale už je baterie pokládána za nabitou.
Další - nezávislý doplněk podstatně zrychlující nabíjení je tzv. EUW (Elektrolytumwaltzung) čili promíchávání elektrolytu při nabíjení. To se řeší buď mechanicky - zavedním jemného proudu vzduchu ke dnu elektrodového svazku. Stoupající bublinky v kanálu pro ně vyhrazeném strhávají elektrolyt a roztáčejí ho ve svislém směru. Je také možná elektrická obdoba, která spočívá v tom, že nabíječ úmyslně periodicky v impulzech trvajících pár minut zvyšuje napětí tak, že baterie intenzivně plynuje a plyn koná obdobnou funkci. Tato varianta je ale dost nešetrná k deskám (intenzivní plynování vytrhává částečky aktivní hmoty z katody).

Kručinský
 

> -----Original Message-----
> From: hw-list-bounces@list.hw.cz 
> [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of Jaroslav Lukesh
> Sent: Friday, May 20, 2005 4:50 PM
> To: HW-news
> Subject: Re: nabijeni PB accu
> 
> Dne pátek, 20. května 2005 13:23 turby@chips.cz napsal(a):
> > Zdravim,
> >
> >  nechtel jsem to nejak rozebirat, ale abych to trochu osvetlil,  
> > potrebuju co nejrychleji nabijet normalni automobilove pb accu  
> > pouzite jako trakcni baterie pro pohon ss motoru. Zivotnost 
> accu neni  
> > nijak dulezita, rychlost nabijeni je prioritni.
> >
> >  To jak se normalne nabiji pb baterie vim a vim ze bezne 
> neni potreba  
> > zadne IO. Ale myslel jsem jestli se nekde nevyskytuje 
> nejaky nabijeci  
> > procesor ktery dokaze do baterie dostat vice energie za mene casu.
> 
> na www.ti.com jsem nějaké takové viděl, dělají jich více 
> typů, i pro velmi expresní nabíjení.
> 
> -- 
> 
>                         Jaroslav Lukesh
>   -----------------------------------------------------------
>   This e-mail can not contain any viruses because I use Linux
> 
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz 
> Hw-list@list.hw.cz http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> 



Další informace o konferenci Hw-list