dalkove rizeni radiostanice

Honza jan.kuba@seznam.cz
Úterý Květen 17 23:19:25 CEST 2005

Ano, mnoho: "Dálkový Kabel" je totiž  telekomunikační pojem  - je tim
myšlen kabel, na jehož parametry jsou kladeny vysší nároky než na
"běžnou" přístupovou metalickou síť.
V žádném případě to nemá nic společného s délkou , ale technologií. DK
může mít délku třeba 300m, nebo 80 km. A Vždy je DK zakončen 600:600 Ohm
translátory. To například znemožňuje přímé připojení AUT linky na takový
kabel. Kvůli parametrům se z 99 procent jedná o kabely s olověným
pláštěm ( a ocelový pancíř) a papírovou izolací. Jak jsem již psal,
kvůli snížení útlumu v nf pásmu se do kabelu vkládaly pupinační cívky. V
profilu  DK byly většinou i VF čtyřky ( nepupinované) určené pro
vícenásobnou telefonii nosnými kmitočty a "radiopáry" s jinou pupinací
určené k přenosu radiove  modulace.
V současné obě se DK nahrazují optickou sítí, proto je mnoho úseků DK
nepoužíváno a nabízeno levně ke komerčnímu využití - viz asi původní
příspěvek.

Viz třeba článek:

Přenosová technologie

Jedná se o zařízení, které zajišťuje propojení ústředen HOST-RSÚ nebo
RSÚ-PU, nebo ještě spojuje analogové ústředny s ústřednami HOST. Jedná
se o meziměstskou spojovací síť, tvořenou buď dálkovými kabely (měděná
jádra), nebo optickými kabely (skleněná vlákna).

Kabely s měděnými jádry se využívají velmi zřídka jen tam, kde nebyla
možnost v nejbližším období položit optické kabely. Asi z 99% je
meziměstská síť vytvořena optickými kabely. Optické kabely jsou uloženy
v HDPE trubkách mezi jednotlivými ústřednovými bloky. Kvalita spojení na
těchto kabelech je velmi vysoká a umožňuje velmi rychle zvýšit kapacitu
okruhů mezi ústřednami.

Stávající dálkové kabely, byly v průběhu 90 let, postupně převáděny do
majetku údržby místních kabelů (zrušila se jen pupinace). Koaxiální
kabely nadále zůstávají v majetku přenosové techniky, ovšem provoz na
těchto kabelech se rapidně snižuje v důsledku pokládky nové optiky.

Honza