Domaci automatizace

Mala Kobyla Mala.Kobyla@seznam.cz
Čtvrtek Květen 12 15:21:18 CEST 2005

Ja si umim velmi dobre umim predstavit decentralizovane propojeni N tlacitek
a N zarovek. Na to je nejaky centralni mozek zbytecny. Ale v okamziku kdy
stanovim:

+ po odchodu konkretniho osoby z domu (dallas) se zhasne zarovka v jeho
pokoji
+ pri rozsviceni v noci, se zarovka rozsviti na 1/4
+ pokud jsem zachodove/satni/kumbalove svetlo a svitim dele jak n minut
zhasnout
+ pokud je/neni dostatek svetla od slunce ztlumim/pridam
+ dalkovym ovladanim zhasnout prvni patro

tak to uz si jako ciste decentralizovane predstavit neumim. Pokud nekdo
rika, ze to jsou kraviny a ze si DOMA vystaci s N tlacitek proti N zarovek,
pak nemusi delat nejakou automatizaci. To uz umel Edison :)

Lze jeste tohle resit decentralizovane nebo uz slozitost preroste rozumnou
mez? Nedojde k tomu, ze spolehlivost takove "rozprostrene inteligence" bude
nizsi nez spolehlivost "centralni inteligence"?

MK2

----- Original Message -----
From: "MK" <info@mcu.cz>
To: "HW-news" <hw-list@hw.cz>
Sent: Thursday, May 12, 2005 1:07 PM
Subject: Re: Domaci automatizace

> Mozna si rikam o par do nosu, ale neda mi to:

Mozna jo, ale ja to nebudu :-))))

> [...]
> znamo, EIB a Xcomfort pouziva pevnou delku telegramu.
> 5) Snaha o hledani spolecneho jazyka, spolecnych knihoven a
> prenositelnosti
> na jine platformy na urovni nodu je neudrzitelna cesta.
> 6) Snaha 1 vypinac = 1 nod, 1 svetlo = 1 nod je chvalihodna - je to tak
> krasne systemove. Ale drahe a zbytecne. 8 vypinacu = 1 nod, 8  svetel =1
> nod.
> 7) Hledate jazyk pro mozek domu. Co hledate? Pouzijte C. Kazdy ho umi a
> kdo
> ho neumi je schopen se ho rychle naucit.

Ja s timo (kupodivu) ve vetsine bodu naprosto souhlasim :-)))

ad 6) - mozna male nedorozumneni - sest vypinacu na jednom miste
muze  mit jeden spolecny HW modul, ale kazdy vypinac by mel mit vlastni
identifikacni adresu, to same plati pro rele, motory, stmivace,.........

Podivejme se na koncepci "rozprostrene inteligence" (zjednodusene EIB)
- senzor (vypinac, prijimac IR, termistor, fotoodpor, vlhkomer)
- akcni clen (rele, stmivac, motor)
kazdy z techto prvku ma svou jedinecnou adresu, ktera muze byt dale
zaclenena do nejake skupiny, podskupiny, etc

Mezi senzory a akcnimi cleny se vytvori vazby - senzor predava data
a reaguje na ne pouze akcni clen(y), ktery na ne ma reagovat, to same
pripadne i ve zpetnem smeru, pokud je zadouci, aby senzor vedel v jakem
stavu se nachazi akcni clen - ale to je jen v mensine (zadnem) pripadu

V realu to vypada asi tak, ze do kazdeho akcniho clenu (senzoru) nahrajete
tabulku, ktery senzor (skupina, podskupina) ho muze ovladat.
A to je v podstate vse.

EIB k tomu ma programovaci soft, ktery tyto vazby vytvari, pripadne meni
"vizualne" klikanim mysky na jednotlive prvky ve schematu budovy (patra).
Veskery HW EIB modulu je v zasade postaven okolo jednoho univerzalniho
modulku vetsinou s Motorolou, ktery se konfiguruje do ruznych rezimu
- vypinac, stmivac, etc

Proti "CMS" to ma cele vyhodu v tom "rozprostreni inteligence" - ono
navrhnout
a napsat soft pro CMS, ktery ma vse ridit, kontrolovat a byt opravdu
univerzalni
je trochu jine kafe, nez rozhodit tuto "inteligenci" do trivialnich modulu,
kde resim
jen konkretni ulohu a prijimam konkretni povely :-)))))

Na druhou stranu nikde nic nebrani tomu mit dohledove CMS, ktere bude jak
vse vizualizivat, tak i pripadne ovladat - to se bezne dela i v pripade
decentralizovaneho EIB :-))))

To je prakticky priklad okridleneho: "Rozdel a panuj"

S pozdravem
MK