Domaci automatizace

Ales Prochaska prochaska@alsoft.cz
Pondělí Květen 9 11:33:56 CEST 2005

Je to seznam funkcí, které bych chtěl do svého domácky automatizačního
systému zahrnout. Další dodám až najdu papíry :-).

Osvětlení:
  - změna přiřazení vypínačů (bohatě se využije během několika
    prvních měsíců užívání domu a potom při přestavbách nebo změně
    využití místností),
  - hlídání zapomenutého světla (při odjezdu, ve dne zapnuté zahradní
    osvětlení).
  - moje oblíbené: při zapnutém střežení suterénu a přízemí (v patře
    se spí) + poplachu (= v noci se vloupal zloděj) se zapnou světla
    po celém domě s výjimkou mého palebného stanoviště :-)

Intenzita osvětlení (stmívače): zbytečné.

Simulace provozu proti zlodějům: naivní, škoda elektřiny.

Bazén:
  - periodické spouštění filtrace vody, s přednostním spouštěním když
    nikdo není doma (hluk čerpadel),
  - dohřívání vody (teplota se kontroluje chvíli po zapnutí filtrace,
    když se ustálí teplota čidla typicku umístěného mimo bazén),
  - funkce regulátoru teploty (ovládání trojcestného kohoutu,
    spínání kotle),
  - funkce odvlhčování vzduchu,
  - funkce udržování teploty vzduchu u bazénu (o 3 stupně víc než má
    voda),
  - doplňování vody,
  - přepnutí do úsporného módu při nepřítomnosti nebo očekávaném
    nepoužívání bazénu.

Závlaha:
  - spouštění jednotlivých okruhů podle východu a západu slunce,
  - blokování dešťovým senzorem,
  - změna doby spuštění závlahy podle teploty a roční doby,
  - automatické odstavení na zimu (vypouštěcí ventil)
  - hlídání hladiny v nádrži na dešťovou vodu, aut. dopouštění vody z
    vodovodu.

Upozorňování na různé technické lhůty:
  - výměna a čištění filtrů vzduchotechniky,
  - čištění filtr topení, voda, závlaha,
  - doplňování chemikálií do bazénu.
  - hnojení trávníku, ...

Rolety:
  - při otevřeném okně & dešti & špatném směru větru zatáhne roletu
    (když už neumí elektricky zavřít to okno)

EZS/EPS: buď zahrnuto nebo alespoň výstupy
    "přítomen"/"nepřítomen"/"poplach"

Monitorování spotřeby elektřiny: je zajímavé vědět, kdy a kde se
    plýtvá.

Hlídání havarijních stavů:
  - dlouhodobý výpadek elektřiny (lednička)
  - voda kde nemá být (prasklý vodovod, dešťová či jiná voda v
    suterénu).

Topné kabely a rozmrazovací topné okruhy:
  - odstraňování námrazy (například ze schodů, vjezdu do garáže,
    okapů) jen když je skutečně sníh nebo led.

Topení obecně:
  - pokud zcela nenahradí regulaci kotle, mělo by umět alespoň
    programově zapínat a vypínat některé funkce kotle (letní/zimní
    režim) apod.

Obecné funkce:
  - musí mít interface pro nejběžnější regulační a automatizační
    prvky (trojcestný kohout, solenoidový ventil, univerzální
    relé/stykač, teploměr, vlhkoměr, detektor deště, detektor půdní
    vlhkosti, detektor směru a síly větru)
  - software musí být vybaven algoritmy pro běžné regulační úkoly
    (regulace teploty)

Další možnosti:
  - náhrada regulace kotle,
  - náhrada EZS.

Použití: musí být jednoduché na montáž i obsluhu, při stavbě není čas
  něco konstruovat a vynalézat. Nutno počítat s tím, že se musí se
  svými systémy napojovat subdodavatelé, kteří mají své systémy již
  nějak připravené a nebývají schopni je nějak výrazně měnit.

  Nedá se čekat, že by někdo systému oznamoval, jestli je nebo není
  doma. Elektronika to musí poznat sama, nejlépe z výstupů ESZ/EPS.

Ales Prochaska