Jaky CPLD/FPGA

hwnewskonference hwnewskonference@seznam.cz
Pondělí Květen 2 16:13:49 CEST 2005

Odpovim trochu obecneji, stejne jako jsou vase dotazy bez vychozich podminek
pomerne obecne.

Vubec nejdulezitejsi je informace, kterou jste neuvedel: zda se ma jednat o
profesionalni vyvoj s jakousi perspektivou vyroby ci zda se jedna o
bastleni, pripadne vyrobu prototypovych mnozstvi. To je klicove.

Cesty jsou dve, uplne analogicke mcu a jinym partiim elektroniky: bud se
budete soustredit na CPLD/FPGA jednoho vyrobce a jeste lepe na jednu skupinu
a podle potreby budete u neho hledat vhodny typ, ktery nejlepe vyhovi Vasi
aplikaci. A nebo vyuzijete sirsi paletu vyrobcu, coz ma, jak napsal MK, za
nasledek vyssi naroky na kapacitu vyvoje, lec muzete lepe vyhovet pomeru
cena/vykon - za podminky, ze je investice planovana jako navratna. Zatimco
pro prvni pripad, rozhodnete-li se pro v CR velmi popularni Xilinxy,
existuji freewarove vyvojove prostredky (WebPack), nebo je lze s licenci
levne koupit na eBay (Foundation, Alliance i ISE), pripad druhy je
komplikovanejsi, protoze ostatni vyrobci CPLD/FPGA az tak sdilni, co se
vyvojovych prostredku tyce, nejsou. A tak se bud krade (P2P pro kutily, kde
je vyvojovych prosterdku nespocet) nebo nezbyde, nez je za nemale penize
koupit (ISPLever, ORCA Foundry, ...). Dalsi varianta je svazana se situaci,
kdy byste chtel provadet vyrobu spise maleho mnozstvi ruznych specialitek,
podle konkretniho zadani a nebo si jen tak hrat. Zde je mozne vyjit ze
starsich vyvojovych prostredku, ktere byvaji casto zdarma ke stazeni (napr.
Altera poskytuje Max-Plus II, byt s jistymi omezeni v nabice obvodu) a kde
lze koupit velmi vykonne FPGA za zlomky ceny na eBay. Ted napr. probehla
aukce 24 kusu XC4013X v 208 TQFP a typ 3 a skoncila na +/- 50 € (Nemecko).
WebPack je zdarma ...

Posledni vec, ktera by mela rozhodnout, je dostupnost a cena tzv. jader (IP
Core, MegaCore, LogiCore ...). Jadra tvori zaklad profesionalniho vyuziti
FPGA. I zde jsou znacne rozdily mezi vyrobci. Nekteri se specializuji -
napr. QuickLogic ma trochu vyssi ceny FPGA prepocteno na hradlo, ale zase
pro vyvoj PCI rozhrani dava cele jadro zdarma. Xilinx je povestny vysokou
dostupnosti obvodu a priznivou cenou (XC4000E/X i mensi Spartany okolo 500 -
1500 Kc za kus, kouknete na ceny Asixu, ale urcite vam tu MK nebo Danhard
lepe poradi dodavatele), ale ma (nova) jadra standardne velmi draha. Napr.
PCI-Express IPCore stoji 36 000 USD. Proto se vymysleji decryptory pro
knihovny CoreGen, ale to az nekdy jindy a predevsim radeji jinde :))

Nutno dodat, ze nektera jadra jsou volne dostupna jak ve vyvojovych
prostredich (nekdy i zakodovana, napr. v trial modu) a nebo jako freeware
nebo i v ramci GPL na netu - viz www.opencores.org)

Chyby byvaji jako vsude i zde, obvykle je konkretni radu dobre updatovat
pomoci service packu. Ty jsou temer vzdy zdarma ke stazeni. Pozor na
dynamicke parametry obvodu. Vetsina FPGA se vyrabi v dynamickych tridach
podle zpozdeni signalu. Na webu lze nalezt desitky zklamanych komentaru, kdy
se autor snazil napr. o konstrukci PCI rozhrani (typicky jeste pred par lety
velmi popularni rada EPM7000 od Altery) a tuto eventualitu, ktera byva v
datasheetech velmi durazne popsana, nevzal v potaz.

A jeste jedna vec, abych nezapomnel :) - nenechte se zargumentovat tim, ze
vice PLD vice vyrobcu znamena pouzivat vice vyvojovych protredi a tim padem
totalni chaos. Muze tomu tak byt, i nemusi. Jako ma PIC svuj MPLAB s
moznosti externich kompilatoru, linkeru a assembleru, totez umoznuji nektera
(draha) vyvojovy prosterdi pro PLD, napr. Aldec ActiveHDL. Ve verzi 6.2(3)
je mozno v jednom prostredi prostrednictvim asociovanych kompilatoru a
simulatoru provadet kompexni vyvoj pro Xilinxy (asociaujeWebPack, ISE,
Foundation, Alliance) od starodavnych XC3000A (!!) az po nejnovejsi Virtexy
II Pro, dale pro Lattice (ISPLever) od GALu az po nejmodernejsi FPSC, dale
Altery od rady MAX az po Flexy a ja nevim co jeste, QuickLogic, Lucent ...

Hezky den, Simon Cihelnik

Prosim napiste svoje zkusenosti s prog. log. obvody ruznych vyrobcu.
Trochu to specifikuji:
1) Cenová hladiny a dostupnost v CR
2) Vyvojove prostredky HW/SW. Cena a dostupnost
3) Dokumentace, chyby v obvodech a jejich popis
4) 3V3/ 5V verze
Dik Michal