Začínám s PIC

matejicek@cmail.cz matejicek@cmail.cz
Úterý Březen 29 22:25:43 CEST 2005

Děkuji za názory a dovoluji se k nim vyjádřit:

1)	Angličtina.: Už při přijímačkách na VŠ mě strašili tím, že bez AJ to nepůjde. A šlo. Už zhruba 20 let bez AJ zvládám počítače i elektroniku. Nijak se tím nechlubím. Samozřejmě se za to stydím, ale bohužel jsem na jazyky absolutní trotl. To co potřebuji si nastuduji i v AJ. Za ty roky jsem samozřejmě zvláště technické pojmy pochytil a tak s datasheety nemám celkem problém. Studovat ale nějaké kursy nebo podobné věci by šlo velmi těžko.
2)	Proč PIC: Proč ne? Někdo tvrdí super, někdo nepoužitelné. Zkuste tuto otázku řešit pomocí internetu. Nakonec jsem si dal požadavek, že to musí být rozšířený typ. Objevil jsem firmu Asix a přihlásil se na základní školení. A tam mě přesvědčili, že je to to pravé. Samozřejmě vím, že jinde by mě přesvědčili o něčem jiném, ale to bych tuto otázku mohl řešit do nekonečna.
3)	Googole: To jsem samozřejmě zkusil a co našel , jsem zkouknul.
4)	Knížky: Co jsem viděl, to mě moc nezaujalo. Nechce se mně dávat 200 Kč za knížku, ve které pro mě bude přínosných pár stránek.
5)	Experimenty: Samozřejmě jsem si vyzkoušel nějaká zapojení s PIC16F84A, 16F676 a teď budu zkoušet 16F819, protože potřebuji více IO pinů. Zatím nemám moc velké problémy s programováním. Spíš mi jde o různé nápady a fígle, jak se co dá řešit.
6)	Konkrétní dotazy:
-	Například jsem řešil otázku: Jak se chová reset při náběhu napájení při využití funkce POR? Je mně jasné, že po skončení resetu budou I/O piny ve třetím stavu. Bude to ale platit po celou dobu náběhu napájení pokud budou splněny podmínky o strmosti náběhu napájení? Je to skutečně zaručeno? Jde mně o to, že napájení celého zařízení bude nabíhat pomalu. Během této doby budou silové obvody blokovány. Protože jsem uvažoval o použití PIC16F676, u kterého jsou využity všechny I/O piny, nezbyl mně vnější reset. Proto mě napadlo, že využiji vnitřní reset při náběhu napájení. Napájení procesoru by tedy bylo samostatné a připojilo by se teprve ve chvíli, kdy skončí blokování silových obvodů. V tu chvíli už budou ustálené vstupy na procesoru. Musí být ale zajištěno, že výstupy nesmí "zablbnout". Je tedy zaručeno, že na výstupech se při náběhu napájení  nebude dít něco nepředvídatelného?
-	Podobná otázka je při resetu během práce procesoru (například vnějším MCLR). Kdy přejdou IO piny do třetího stavu? Při sestupné hraně MCLR nebo během MCLR? Nebo to není přesne udáno? Já vím, že je to řízeno hladinou, ale kdy se to skutečně stane? Přiznávám, že to jsem ještě v datasheetu nehledal.
-	Je reálné využívat rozlišení AD převodníku? V digitálním zařízení měřit s krokem 5mV? Co rušení?
-	Napadá vás řešení tohoto problému?: Zhruba 20 vstupů, které hlásí různé poruchy. Některé drží dlouho, některé mohou být puls. Musí se indikovat, která porucha vznikla a pamatovat si to i v případě, že porucha zmizí. Může jich být víc najednou. Nyní je na každou poruchu RS klopák a LED. Dále se musí nějak roztřídit a podle zadání něco vygenerovat na třech výstupech. Reagovat musí zhruba do 10us. Uvažoval jsem o posuvných registrech (3 x 4021na vstupy a 3 x 4094 na výstupy pro LED indikaci). To bych asi dost těžko stíhal. Také místo 20 x LED by mohl být LCD a více poruch zobrazovat postupně. Indikace je pro identifikaci problému a využije jí až servisman. Rychlá odezva musí být jen ne těch třech výstupech, které zajistí bezpečné a ne zrovna jednoduché odstavení stroje. S kolegou jsme zatím došli k závěru, že budou jednodušší ty klasické klopáky a jednoduchá logika. Nechci se ale zatím vzdát elegantnějšího řešení s PIC.
-	Ostatní elektronika je na 15V logice. CMOS a OZ. Jak jednoduše přecházet z 15V na 5V a opačně?
-	Jaký je problém s rušením? Zařízení bude pracovat v továrně. VN, měniče, velké tyristory,… Původní elektronika používala logiku DTL odolnou proti rušení. Ta se už ale nevyrábí. Také tam byl malý výběr obvodů (několik základních) a proto se zařízení rozrostlo na mnoho desek (mnoho konektorů FRB, mnoho problémů). Teď se kolega snaží vměstnat vše na tři desky za pomoci modernějších obvodů, hlavně CMOS. A proto jsem se také pustil do PIC. Měly by některé obvody, které nepotřebují velkou rychlost, ještě zjednodušit.

-----
Připojte se přes RazDva a vyberte si jednu z nových cen v Bonus Clubu. Více na http://club.razdva.cz.