CERN LHC (RE: OT: Oko vidi)

Daniel Valuch daniel.valuch@wanadoo.fr
Úterý Březen 22 09:01:37 CET 2005

asi 350MW, odber bude len o trochu vyssi ako ked bezal LEP (nieco okolo
300MW). Vykon sa teraz ale preskupuje. V LEPe boli dipolove magnety
(drzia zvazok na kruhovej drahe) normalne vodive, vyzadovali prud asi
4500A a generovali pole niekolko stoviek mT (myslim ze 400).
Na druhej strane, ale na krytie strat synchrotronovym ziarenim bol
nevyhnutny obrovsky vysokofrekvencny vykon, aby sa tie
elektrony/pozitrony dali vobec urychlit. V tomto pripade to bolo okolo
52MW kontinualneho vykonu na 352MHz. Ked k tomu zapocitame ucinnost
klystronov tak len VF system mal odber okolo 80-90MW.
LHC je protonova masina, takze stary synchrotronovym ziarenim su
minimalne a limitujucim faktorom su dipolove magnety. Na to aby protony
obiehali na rovnakom polomere (rozumej zmestili sa do povodneho tunela)
je potrebne pole 8,5T. Takze cievky su supravodive s prusom 12kA.
Naproti tomu na urychlovanie staci len 4.5MW vysokofrekvencneho vykonu
na 400.8MHz

CERN ma velmi kvalitny visit program. Pokial by bol zaujem tak nie je
problem zorganizovat exkurziu. Dohodnite si autobus a da sa zabezpecit
celodenna oficialna exkurzia so sprievodcom aj s navstevou podzemnych
priestorov.

b.