Jak se vyrabel trabant

Pavel pavel_t@centrum.cz
Úterý Březen 8 22:05:17 CET 2005

> Kdyz jsme jeste meli R. Twingo, zacal blbnout starter, resp. obcas to
> nechtelo startovat, neco cvaklo a dal nic. Napodruhe to slo. Domnival jsem
> se, ze by to mohlo byt v jeho spinaci. Dodnes to nevim, ale ja jsem ten

Pokud se starter takto chova, muze to byt spinac v civce nebo a zatim
jsem se s tim prakticky setkal casteji v komutatoru, jeho ocisteni
zavadu odstranilo na dlouho. Toto lze poznat tak ze do starteru tece
"maly" proud (doporucuji merit bezkontaktne) ackoliv se netoci, pokud
tomu tak neni je chyba v civce resp. ve spinaci v ni umistnenem. Nebo je
casto pricina i v prerusenem jednom vinuti rotoru, to se projevuje tak,
ze starter pouze cvaka, pokud motor roztocite jinak a pote kratce
"cvaknete" starterem dalsi spousteni jsou jiz na nejaky cas uspesna
dokud se rotor opet nezastavi v poloze preruseneho vinuti.

> starter nenasel.... :-) Auto uz nemame a kde ma stater dodnes nevim.

No tak jsem se pro zajimavost schvalne zkusil zeptat znameho, ktery
jeden cas s vozy Renault mel hodne do cineni, jestli si nevzpomene jak
se u Twinga starter vyndaval a kde je. Rikal, ze si neni jist ale
umisten je na motoru na strane privracene ke kabine a neni ani ze zhora
ani zespoda prakticky videt. Demontaz starteru je mozna az po castecne
demontazi cele pohone jednotky z vozu (ani motor pry nelze samostatne
vyjmout). Je to dan za konstrukci kdy je motor velmi stisnen v
minimalnim prostoru. Ale dost dobre si to nedokazu predstavit a nevim
ktery ... to navrhlo nebo naridilo.

Pavel