Lehce OT: jeste k vyrobe polovodicu za minuleho rezimu

Daniel Valuch daniel.valuch@wanadoo.fr
Pondělí Červen 27 09:09:20 CEST 2005

Celkom drsne...

Neméně obtížná situace je v získávání tajných informací o stavu vývoje
raket: to se týká zejména USA. Vzhledem ke kontrarozvědným opatřením
prakticky nepřicházejí v úvahu možnosti navázání styku v USA s vhodným
technikem či vědcem. Na tomto úseku si zaslouží pozornost případ jistého
českého Němce, který v době II. světové války pracoval na německých
raketách V1 a V2. Po roce 1945 byl nějaký čas vězněn v ČSR, později byl
propuštěn a odjel do USA. V ČSR zůstala jeho manželka, nyní znovu
provdána, a dvě děti. Bylo zjištěno, že jmenovaný pracuje ve Venezuele,
kde vlastní několik podniků, z nichž má příjem cca 500.000 dolarů ročně.
Byl pozván do západního Berlína, kde byl kontaktován a získán ke
spolupráci s vědeckotechnickou rozvědkou za podmínky, že jeho dětem bude
umožněno studium, prokáží-li potřebné nadání. Spolupráce se týkala
chemických a strojařských problémů, protože v raketách dosud nepracoval.
Zůstávala zatím nejasná možnost, jakým způsobem dosáhnout, aby začal v
USA znovu pracovat v oboru raket. V této situaci pomohly sovětské
družice. Po jejich vypuštění se totiž na něj Američané sami obrátili s
návrhem, aby šel pracovat do vývoje raket. Zřejmě rozšiřovali výzkumné
práce a sháněli další odborníky

a este lepsie toto

Konkrétní příklad z poslední doby: vědeckotechnická rozvědka má v
západním Německu spolupracovníka - odborníka, který pracuje ve výzkumu
polovodičů. Pro ČSR již dodal dokumentaci k výrobě subminiaturních
germaniových diod, dokumentaci k výrobě plošných výkonných diod a v
poslední době veškeré potřebné technické údaje včetně vzorků k
jednotlivým fázím výroby vysokofrekvenčních transistorů. Předané
technické údaje byly v ČSR přezkoušeny a uznány za velmi dobré. Podle
předané dokumentace se již také v závodě Tesla Rožnov provádí výroba
našich nových subminiaturních diod a v současné době se v jiném úseku
připravuje nultá série našich prvních vysokofrekvenčních transistorů.
Jde tudíž již o prověřeného spolupracovníka.)
Tento spolupracovník při svém výzkumu různých vlastností přechodu u
polovodičů objevil u kombinovaných P-N-P-N přechodů nový efekt, který
dále rozpracovat a vyrobil několik prvních kusů t. zv. tirastoru. Je to
světová novinka v oblasti polovodičů a již nyní je zřejmě, že bude mít
mnohostranné použití ve slaboproudé elektrotechnice, automatických
telefonních obvodech, počítacích strojích a pod. Předal několik prvních
vzorků, které vyrobil, k vyzkoušení. Funkce a všechny udané hodnoty
souhlasily. Svoji práci před firmou, pro kterou pracuje, zatím utajil a
je ochoten dosud získané poznatky i aplikace předat. V ČSR však o věc
nemá nikdo zájem a není nikým žádána, protože je to novinka dosud nikomu
neznámá. Vědeckotechnická rozvědka hledá nyní výzkumného pracovníka z
oboru polovodičů, který by soukromě získané materiály přezkoušel a
výsledky si ohlásil jako svůj vynález a tím získal pro ČSR prioritu na
tomto úseku.