OT pri patku: branne cviceni

Pavel Kořenský pavel.korensky@dator3.cz
Sobota Červen 25 01:43:00 CEST 2005

Zdravím,

já se také připojím s názorem.

O účinnosti školních masek nebo pytlíků na ruce bych měl jisté oprávněné
pochybnosti.
Přesto si myslím, že něco jako branná výchova (jak se tomu říkalo za
mých časů) má ve škole své opodstatnění.
Kdybych z té tehdejší branné výchovy oloupal ideologický nános a nazval
to řekněme "survival training", tak jsem se tam naučili fůru praktických
dovedností.
Namátkou mně napadá kompletní první pomoc včetně umělého dýchání,
škrcení tepenného krvácení, fixace zlomenin, obvazování a dalších
dovedností.
Rovněž takové drobnosti jako zacházení s busolou či orientace v mapě
nejsou tak úplně k ničemu.
Na střední škole jsme se dokonce v rámci povinného "branného výcviku"
učili střílet z malorážky, slaňovat ze skály, rozdělat oheň za každého
počasí, loupat brambory a zhotovit jednoduchý přístřešek z větví. Rovněž
dovednosti, které lze v dalším životě použít.

Když si to tak vezmu zpětně, tak dovednosti osvojené v hodinách "branné
výchovy" jsem použil v životě mnohokrát. Když vynechám mapu a tábornické
dovednosti, tak zdravověda se mi hodila celkem třikrát.
Jednou mi ulehčila čas, když jsem dělal potapěčský kurs "PADI Rescue
Diver", protože jsem mohl jít rovnou na test a na rozdíl od jiných jsem
se nemusel dva dny učit dýchání a další samozřejmosti.
A dvakrát se to sakra hodilo při bouračkách, ke kterým jsem se přimotal.
Jednou to jednomu klukovi nejspíš zachránilo život, protože nikdo jiný
kolem jaksi nevěděl co dělat, když krev z nohy stříká dva metry daleko.

Zdraví PavelK