OT: Polarizacni filtr - zvlastni jev

Serych@panska.cz Serych@panska.cz
Pátek Červen 17 22:37:27 CEST 2005

Pri patku si dovolim jeden OT.
Kdyz jsem dnes stahoval fotky, napadlo me vyndat z fotobrasny cirkularni
polarizacni filtr a kouknout se skrz nej na LCD monitor. Jak se dalo
ocekavat, pri otaceni filtrem ve spravne poloze (polarizacni vrstvou k
monitoru a cirkularni k oku) se dala najit poloha temer cerneho monitoru (az
me kvalita polarizace obou filtru, toho v monitoru a toho fotografickeho
prekvapila).
Zajimavy jev, pro ktery neznam vysvetlani ovsem nastal pri opacne orientaci
filtru (cirkularni vrstvou k monitoru). V teto poloze se pri otaceni pomerne
vyrazne meni barevna teplota poddani monitoru (ma to asi tak rozsah jako kdyz
se u nekterych monitoru v OSD menu vybere warm nebo cool barevne poddani).
Nevite nekdo proc k tomu dochazi? Jak je vubec udelana ta ctvrtvlnna
cirkularizacni vrstva? Ma-li to byt ctvrtvlnne, funguje to prece optimalne
jen pro urcitou vlnovou delku svetla ne? Nebo tam je nejaka multivrstva
fungujici pro ruzne lambdy? Souvisi to nejak s tou zmenou barevne teploty
nebo ten jev vychazi z neceho jineho?

Jakub Serych