Dioda schopna svest 1uA ?

Pavel Novotný novotny.pp@atlas.cz
Úterý Červen 14 11:05:06 CEST 2005

Zkousel jsem pres 5M odpor detekovat pruchod napeti 0 pomoci AT89C2051 s
detekci na P1.2 tj. noze s pull up a vse makalo OK. U AT89C51ED2 lze pullup
vypnout. Ve svém aktualnim navrhu  domaci automatizace jsem byl trochu
paranoidni a za srazeni odpory jsem dal 2x 1N4148+ tranzistor a puls snimam
z C (naivne si rikam, když se to pos.. tak to schyta jen ten T :-)

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Jan Waclawek
Sent: Tuesday, June 14, 2005 9:54 AM
To: HW-news
Subject: Re: Dioda schopna svest 1uA ?

zoodiskus@vol.cz wrote:
> Muze byt, najednu stranu me to i napadlo, ale stejne tak to jde
> pochopit jako limit nad ktery se MCu muze odebrat do vecnych lovist
> nebo prijit o prislusny vstup.

Ano, samozrejme ze je to tak, a je to dalsi dokaz toho, ze tam tie diody su!
Ked prekrocite uvedene napatia, zacne tiect do tych ochrannych diod taky
velky prud, ktory ich moze nenavratne poskodit a tym poskodit bud vstup
alebo rovno cely cip, zalezi na okolnostiach.

> V kazdem pripade, prozradite jake externi diody by jste doporucili pro
> nas paranoiky nebo pro pripad, ze bych se rozhodl predradit nejakou
> elektroniku tvarujici impuls.

Ak trpite silnou paranoiou, tak nieco z produkcie CKD polovodice :-)

Samozrejme tu ide uplne o nieco ine.

Predovsetkym ma stve, ze sa hned ozvali dvaja experti s tym, ze PIC tie
diody ma, pricom ich ma zrejme kazdy procesor na beznom I/O pine. Takto
vznika dojem, ze len PICe su tie spravne procesory do kazdeho pocasia; a to
len preto, lebo niekto bol ochotny tuto perverznost vyskusat a hned aj
publikovat.

Ale u '51 narazite na iny problem: I/O piny totiz nie su bezne vstupy, ale
maju pomerne zvlastnu strukturu. Aj ked sa bezne uvadza, ze je to "otvoreny
kolektor s pullupom", ten pullup je v skutocnosti zlozeny z dvoch
tranzistorov s "nejakym" pomerne velkym Rds - jeden z nich je zhruba
ekvivalent 100kOhm, ale ten druhy je mocnejsi (ekvivalent 3kOhm) a otvarany
spatnou vazbou z pinu. Nasledkom toho je pomerne "tazke"
preklopit pin z jednicky do nuly, podla datasheetu AT89C52 na to treba
650uA... To cez 10MOhm z 230V jednoducho neutiahnete.

Riesenim je pouzit piny portu 0, ktory pullupy nema (len sa nesmie pouzivat
externa pamat...); P1.0/P1.1 na AT89C2051 (komparator) alebo klon, kde sa
daju pullupy vypnut (napr. nieco z Philipsovych LPC9xx).

wek