Dioda schopna svest 1uA ?

Jan Waclawek wek@evona.sk
Úterý Červen 14 09:53:36 CEST 2005

zoodiskus@vol.cz wrote:
> Muze byt, najednu stranu me to i napadlo, ale stejne tak to jde
> pochopit jako limit nad ktery se MCu muze odebrat do vecnych lovist
> nebo prijit o prislusny vstup.

Ano, samozrejme ze je to tak, a je to dalsi dokaz toho, ze tam tie diody su!
Ked prekrocite uvedene napatia, zacne tiect do tych ochrannych diod taky
velky prud, ktory ich moze nenavratne poskodit a tym poskodit bud vstup
alebo rovno cely cip, zalezi na okolnostiach.

> V kazdem pripade, prozradite jake externi diody by jste doporucili
> pro nas paranoiky nebo pro pripad, ze bych se rozhodl predradit
> nejakou elektroniku tvarujici impuls.

Ak trpite silnou paranoiou, tak nieco z produkcie CKD polovodice :-)

Samozrejme tu ide uplne o nieco ine.

Predovsetkym ma stve, ze sa hned ozvali dvaja experti s tym, ze PIC tie
diody ma, pricom ich ma zrejme kazdy procesor na beznom I/O pine. Takto
vznika dojem, ze len PICe su tie spravne procesory do kazdeho pocasia; a
to len preto, lebo niekto bol ochotny tuto perverznost vyskusat a hned
aj publikovat.

Ale u '51 narazite na iny problem: I/O piny totiz nie su bezne vstupy,
ale maju pomerne zvlastnu strukturu. Aj ked sa bezne uvadza, ze je to
"otvoreny kolektor s pullupom", ten pullup je v skutocnosti zlozeny z
dvoch tranzistorov s "nejakym" pomerne velkym Rds - jeden z nich je
zhruba ekvivalent 100kOhm, ale ten druhy je mocnejsi (ekvivalent 3kOhm)
a otvarany spatnou vazbou z pinu. Nasledkom toho je pomerne "tazke"
preklopit pin z jednicky do nuly, podla datasheetu AT89C52 na to treba
650uA... To cez 10MOhm z 230V jednoducho neutiahnete.

Riesenim je pouzit piny portu 0, ktory pullupy nema (len sa nesmie
pouzivat externa pamat...); P1.0/P1.1 na AT89C2051 (komparator) alebo
klon, kde sa daju pullupy vypnut (napr. nieco z Philipsovych LPC9xx).

wek