melouch na CNC ....neznate nekoho?

Pavel Kořenský pavel.korensky@dator3.cz
Úterý Červen 14 02:49:07 CEST 2005

No, já těchto debat nerad míchám, IMHO to nemá v technickém diskusním
fóru co dělat, ale tohle mi tak nějak nedá.
Co svět světem stojí, je cena vždy výsledkem nabídky a poptávky.
V případě uzavřené smlouvy či uskutečněné koupě je cena taková, jakou se
obě strany dobrovolně rozhodly přijmout.
Na tomto prostém faktu nic nemění ani to, že Marx či Lenin měli na
tvorbu cen poněkud jiný názor než Hayek, Smith či Friedmann.

V případě dobrovolně uzavřené transakce mezi dvěma svéprávnými osobami
je zcela nesmyslné mluvit o morálce.
Ta do ekonomických vztahů patří pouze okrajově a to v tom smyslu, že obě
strany by měly dostát svým závazkům. Tedy dodat slíbené zboží ve slíbené
kvalitě a na druhé straně uhradit slíbenou sumu ve slíbeném termínu.

Problém morálky (a většinou i zákon) vstupuje do hry pouze tehdy, pokud
by došlo k tomu, že jedna strana nesplní to, co slíbila. Třeba když
jedna strana dodá auto bez motoru nebo druhá strana neuhradí v termínu
fakturu.

Rozhodně nelze motat morálku do situace, kdy jedna strana kupuje (a
druhá prodává) zboží, které je podle mého názoru (tedy názoru třetí
strany, na transakci se nepodílející) předražené či podceněné.
Dvě strany se prostě dobrovolně rozhodly směnit určité komodity v
poměru, který jim oběma vyhovuje. A nikdo do toho nemá do kecat. Ani
stát, ani občan.

Zdraví PavelK