PWM regulace a motor

Jiří Reček recek.jiri@quick.cz
Úterý Červen 7 01:09:58 CEST 2005

Při řízení otáček stejnosměrného můžete narazit na princip tohoto motoru.
Ideální stejnosměrný motor má otáčky přímo úměrné napětí na kotvě a kroutící
moment je přímo úměrný proudu kotvy. Reálný stejnosměrý motor si můžeme
představit jako ideální, který má v sérii zapojen vnitřní odpor.

Pokud tedy chceme regulovat otáčky, budeme je regulovat tak, že budeme řídit
napětí. Jestliže chcete pomocí PWM, radil bych Vám, abyste to řízení
zapojili tak, aby to při sepnutém stavu bylo připojeno na napájení a při
rozepnutém stavu to bylo připojeno na zem. Čili ne pouze spínat a rozpínat
napájení. To pak funguje jako proměnný odpor, takže to má za následek
mizerný kroutící moment - jako kdybyste zvětšovali vnitřní odpor
stejnosměrného motoru.

Pak by bylo také lepší frekvenci zvýšit a přidat nějaký LC fitr, aby se ty
pulzy z PWM do motoru nedostaly, nebo alespoň co nejméně.

Mimochodem, elegantně je provedena regulace motorů pro kazeťáky, která
využívá princip přímé úměry otáček a napětí a pomocí proudu v kladné zpětné
vazbě kompenzuje vnitřní odpor motoru. Motor pak běží s tak stabilními
otáčkami, že odchylku dokonce ani sluchem nepoznáme.

Jirka