RE: jak vyčistit komutátor DC motoru?

Pondělí Červenec 4 12:42:41 CEST 2005

Šedý povlak na komutátoru je naprosto v pořádku - jedná se o tzv. "patinu" která vzniká zažehlením uhlíku a vosku do struktury mědi. Pokud motor nechodí vinou komutátoru, je to na něm zpravidla zatraceně poznat (tedy teď mluvím o těch našich - 200A přes kartáče není výjimka). Je-li komutátor vyjiskřený na jednom místě, ukazuje to na zkrat ve vinutí, je-li vyjiskřený po celém obvodu, může to být příčinou visícího nebo krátkého uhlíku, neprodrážkovaných lamel nebo prostého přetěžování.
Pokud jste musel čistit mezery mezi lamelami jak píšete, je něco v nepořádku, normálně se nezanášejí. Jsou tam originál uhlíky ?
Jinak k čištění komutátoru je dobrý soustruh, smirkový papír zrnitost 200 a více,pak speciální kamínek - křída na ohlazení, pak upravený list pilky na železo na prodrážkování, pak ostrý nůž na sražení jehel pak znovu kamínek... Tak na půl den práce. A nebo existují opravny, které vám to udělají včetně toho, že drážky profrézují definovaným způsobem.

Kručinský