Zesilovac v tride D a jeho (ne)linearita

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Pátek Leden 28 17:19:05 CET 2005

Dne pátek, 28. ledna 2005 16:22 Marek Peca napsal(a):

> No prave -- to ale prece nechci. Clovek, i pomerne neslysici (jako
> treba ja, pokud jde o hudbu), ac vedome nemuze rict "je tam to a to"
> nebo "je to falesny", prece vnima ty jemne veliciny podvedome. A o to
> jde. Co je to "unavujici zvuk", "jasny zvuk", "teple znejici",
> "spinave stredy" apod. Ale ja *NECHCI*, aby mi tam uplacela podvedome
> vnimani nejaka druha (treti) harmonicka.

druhou harmonickou v urovni -40dB ale fakt od cisteho tonu nepoznate. Verte
mi, dokonce vam muzu rict, ze ucho+mozek na zaklade zkusenosti muze zvuku
prisoudit oktavove vyssi/nizsi kmitocet. Toho vyuzivaji ruzne super-bass
systemy kdy i telefonni sluchatko vam zahraje basy a pod. Stejne tak je to i
s vyskami, da se pri 22kHz samplerate "slyset" bez problemu kmitocty na
15-18kHz (treba cinely). POkud se pouzije nasledne zpracovani pri prehravani
takoveho zvuku, da se navic tak pomerne dobre obnovit puvodni spektrum (tedy
az na to ze od 5,5k obsahuje zkresleni 2. harm.) a cloveku to ani tak moc
nevadi. Tuto metodu jsem jiz pred lety (6?) take verejne popsal. mp3pro a
jine obnovovace spektra pouzivaji jine mechanismy, tenhle je vice univerzalni
a pri libovolnem prehravani (upravene/neupravene) obsahuje vzdy kompletni
informaci.

--

                        Jaroslav Lukesh