Sinusovka z obdelniku - kvalita lidi

Pavel Novotný novotny.pp@atlas.cz
Pátek Leden 21 11:01:44 CET 2005

>jeste mi zadna fyzika nevysvetlila, kde podle zakona o zachovani enegrie (o
nemz jsem hluboce presvedcen ze plati, i pres zazraky) je zaporna" energie,
povazuji-li hmotny svet v souladu s dnesni fyzikou za "kladnou".
Kde se ta energie vzala a kde chybi? A co zpusobilo jeji oddeleni?

Zakon zachovani energie zkratka plati jen v domene onoho ciste kladneho
sveta.

Vase otazka je ponekud neurcita a nespecifikovana, to kde se vzala  zaporna
energie je castecne otazka z oblasti kosmologie a da se na ni odpovedet tak,
ze se vzala tam kde se vzala ona kladna energie :-).

Jako priklad dvu energii by asi slo vzit elektron e- z naseho kladneho sveta
o nemz vime, ze je elementrarni stabilni castici hmoty, je nositelem
zaporneho naboje e=1.6 10x19 C ma klidovou hmotnost 9.1 10x31 kg, radi se
mezi leptony a je fermionem se spinem 1/2h. Podle predstav soucasne
kosmologie vznikly elektrony pri velkem tresku, pri oddelovani
elektromagneticke a slabe interakce. Dnes takovy elektron muze vzniknout pri
Beta- radioaktivnim rozpadu.
Naproti tomu existuje Pozitron coz je e+ anticastice k elektronu a ma tudiz
stejnou hmotnost, spin atd, ale opacne znamenko. Pozitron je vramci naseho
sveta stabilni jen ve vakuu. Jakmile se dostane do naseho latkoveho
prostredi zanika v anihilacni interakci s elektrony e- + e- -> 2y, tj. Za
vzniku dvou kvant zareni gama rozletajicich se v protilehlych smerech.
Pozitron se v nasem kladnem svete normalne nevyskytuje, ale lze ho vyvolat a
tim i merit. Pozitrony vznikaji napriklad pri Beta+ rodioaktivnim rozpadu
premenou protonu p+  na neutron n0, pozitron e+ a neutrino: p+ -> n0 + e+ +
ve. Dale pozitrony vznikaji pri interakcich castic s vysokymi energiemi, o
cemz by mohl vice prozdadit Mr. Valuch, ktery si v blizkosti hracek na ping
pong s temito casticemi hrava.