OT poptavka programator ci firma

Slavomir Skopalik skopalik@elektlabs.cz
Úterý Leden 18 16:35:07 CET 2005

> slozite portovat na jiny sql... Ovsem programator uz pri
> navrhu aplikace musi predpokladat, ze by se nekdy takova
> portace hodila. takze jednak nepouzivat radoby vylepseni

Nesmi, programator MUSI delat co ma, pokud by mel predvidat
nepredvidatelne,
tak nic neudela.
Spousta programatoru ma tendenci prilis zobecnovat i velmi specificka
reseni,
to je prace, ktera se pak nezaplati, nebo pak prichazite o urcitou
specifickou funkcionalitu,
kterou by mohl produkt mit.

Tj. portace MUSI byt manazerske rozhodnuti.

V praxi se stejne ukazalo, ze ma smysl vyvyjet pouze pro jednu platformu

(male projekty do 100x nasazeni).
Zkousel jsem jeden cas podporovat dve DB (Oracle a InterBase), vysledkem
byl totalni paskvil, bud bylo nutne psat aplikacni logiku dvakrat
(neunosna cena)!!,
nebo pouzit jen stejnou cast, tak je ovsem tak mala, ze to nema smysl
(nefunguje ani ref. intregrita).
Pokud chcete efektivne fungovat, tak je treba si zvolit pro svoji
aplikaci
prislusny SQL server (ano, nektere servery bezi i na nekolika OS) a
pro tento server to napsat.
Zvolenou platformu pak vyuzit na maximum.
Vse to zacina u tak zakladni veci, jako je transakce, nebo
moznostmy SQL v trigrech.

> jazyka sql od mrkvosoftu a jednak volat pro styk s databazi

Tohle nema preci nic spolecneho s MS, co SQL server, to unikat.

> podprogramy ktere osetruji styk s databazi.. pro jinou
> databazi pak staci jen upravit tyto podprogramy... Nerekl
> bych ze to je tak nestandartni reseni, kdyz jsem se s tim
> setkal v prvni knize ze ktere jsem se ucil programovat a
> pristupovat na sql...

Spise teoreticke, pokud se opravdu nejedna o nasazani vice jak
100x tak to nema podle mne smysl.

Navic, cim vic logiky vyhodite z DB, tak tim vice ji budete mit
v aplikacich.
Tak pak dokola pisete to same, ale v ruznych jazycich
(ja obvykle v Delphi, PHP a c#).
Resenim muze byt aplikacni server, ale to je opet znacna investice,
ktera se u jednoduchych projektu nevyplati.
Polozim jinou otazku, k cemu je vlastne provoz aplikace na vice ruznych
DB, nebo
na ruznych platformach ?

> aplikaci naprogramoval s pristupem na mssql, tak nebude jina
> cena programatora ktery by mimo jine znal mysql, firebird
> nebo jinou sql ktera jede pod linuxem... Jinak receno
> NEPOTREBUJE programatora na linux... kdyz uz tu nekdo psal,

To je jen castecna pravda, napriklad kdyz chcete pouzivat
Firebird (ten pouzivam ja), tak musite vetsinou sahnout po UDF
(to jsou dll knihovny) a ty jsou platformove zavisle.
PHP a c# jsou sice lehce, ale preci zavisle, a Delphi (kylix) nema
cenu diskutovat. C na tom neni lepe.

Samostatnou kapitolou je tunning serveru, to jsou zkusenosti,
ktere ziskavate nekolik let.
Jedna vec je test nad DB, ktera ma 20 000 zaznamu, a neco jineho
je prace 20 klientu nad DB, ktera ma 10 000 000 zaznamu.

Pokud opravdu chcete podporovat vice platforem, musite udelat take vice
testu.
uff, nejak jsem se rozepsal :((

	Slavek

Ing. Slavomir Skopalik