Sinusovka z obdelniku - elktronkovy<->tranzistorovy zesilovac

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Neděle Leden 9 12:25:09 CET 2005

Dne neděle, 9. ledna 2005 08:33 Martin Záruba napsal(a):
> Trochu jsem se tim zabyval a vpodstate duvod, proc se muzikantum libi
> elektronkove zesilovace je tento:
> Protoze na mnohem kocerte nema zadny zesilovac dostatecny vykon, je
> prebuzen. U klasickeho tranzistoroveho zesilovace je az do cca 98% vykonu
> zkresleni zanedbatelne a pak dochazi k ostre oboustranne limitaci.
> Vysledkem je vznik velkeho mnozstvi sudych harmonickych, ktere nepusobi moc

...lichych, tedy vyrabi jakoby jeden z tonu akordu o oktavu vys.

> prijemnym dojmem. U elektronkoveho zesilovace dochazi k pozvolnemu
> zvysovani zkresleni uz pri cca 80% vykonu a omezeni spicek je plynule,
> takze zde neni ta ostra limitace. Navic je omezeni obvykle ponekud
> nesymetricke, takze vznikaji i liche harmonicke,ktere jsou sluchu (proc

...sude, tedy oktavovy posun

> nevim) prijemnejsi.
> Proto pred tranzistorovy zesilovac pro hudebniky, je vhodne zapojit
> omezovac, staci ze soustavy diod a rezistoru a v obou pulvlnach trochu
> jiny, ktery vytvori podobny jev z hlediska limitace, jako ma ten
> elektronkovy. Delal jsem pokusy s nekolika hudebniky, kteri meli rici,
> ktery zesilovac prave pouzivaji a vetsinou to bud nepoznali nebo jim ten
> tranzistorovy s kompresorem pripadal lepsi.

souhlas, prenasi lip vyssi kmitocty, nemusi tedy nasazovat (popr. ne tolik,
nasazuji se snad vzdy) excitery.

--

                        Jaroslav Lukesh
  This e-mail can not contain any viruses because I use Linux