Variace na jiz omlete tema -- (OC)XO doladovany DCF, CT1/2, GPS...

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Pondělí Leden 3 18:35:32 CET 2005

Takže: přijímače s krystalem 77,5 KHz JSOU přímozesilující! První hodiny,
které jsme dělali pro rozhlas v roce 91, 92 byly bez krystalů, byl to
superhet s mezifrekvencí 12,5 KHz a 2 rezonátory s přepínanými kondenzátory.
Potom jsme přešli na přímozesilující, jsou jednodušší.
Problémy s rušením od TV jsou i dnes, většina přijímačů v budíkách má 1
krystal a to nestačí. Veškerý bordel se přenáší přes nepřesně zkompenzovanou
paralelní kapacitu krystalu. Krystal je zatěžován cca 100 KOhmy, má cca 1 pF
zkompenzovaný možná s přesností 10%, takže do zátěže projde všechno
potlačené proti propustnému pásmu o 46 dB. Přijímač se 2 krystaly se už
chová rozumně.
Problémy s nezasynchronizovanou televizí jsme zažili v Plzeňském rozhlase.
Na vysílacím pracovišti, kde byly hodiny, byla průmyslová televize (nějaké
Pluto a kamera u dveří) - pozůstatek po komunistech. Po roce provozu hodin
mi zavolali, že jde blbě časové znamení. Měli tam blikající zářivku kterou
nikdy nevypínali, ta trhala synchronizaci televize a ta rušila hodiny.
Televizi vypnuli a po čase i zahodili a byl klid :-)
Anděl

----- Original Message -----
From: "Glajc Pavel" <pavel.glajc@del.cz>
To: "HW-news" <hw-list@hw.cz>
Sent: Monday, January 03, 2005 1:36 PM
Subject: Re: Variace na jiz omlete tema -- (OC)XO doladovany DCF, CT1/2,
GPS...

Dokud se dělaly přijimače DCF jako přímozesilující, tak byly neskonalé
problémy s rušením pátou harmonickou řádkového rozkladu běžných TVP.
(78125Hz), pokud nebyla TVP zasynchronizovaná tak to mohlo být i na nosnou.
Běžně televize zahltila i na deset metrů. To se pak dělaly přijimače jako
krabička která se umisťovala pokud možno co nejdál od TVP. Teprve s nástupem
krystalů 77,5kHz tenhle problém skoro zmizel. I tak se zesynchronizování
hodin dělá mezi 2 a 3 hodinou ranní kdy se na bednu skoro nikdo nečučí.

     Pavel Glajc   ( pavel.glajc@del.cz )
     DEL a.s.   ( http://www.del.cz )
     Strojirenska 38,    591 01  Zdar nad Sazavou

-->