Ne zas tak OT: ten acylpyrin

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Čtvrtek Únor 24 16:18:01 CET 2005

On Thu, 24 Feb 2005, Daniel Valuch wrote:

> toto ze je to pekne svinstvo vieme a bavime sa tu o tom uz asi 2 dni.

Tak se podivejme na tu molekulu.

Benzenove jadro je docela stabilni zalezitost, vazana dohromady sigma i pi
vazbou. To se nerozsype.

Na nem je na pozici 1 prilepena karboxylova skupina. C=O je soucast pi
orbitalu na jadre, coz ho privazuje k jadru; tudiz bude mit mensi tendenci
upadnout. C-OH vazba je slabsi a bude se rozpadat ochotneji.

Na pozici 2 mame prilepene -O-CO-CH3. To je velka tezka skupina prilepena
jednou jedinou vazbou. To se roztrhne bud pred nebo za kyslikem.

Takze nam bude vznikat smes svinstev (coz vime), se spoustou acetatu a
mozna neco acetaldehydu, a kyselina benzoova a salicylova a benzaldehyd.

Horka tavenina je dobre rozpoustedlo pro smalt, po jeho rozruseni
kyselinami v teto tavenine.

Termicke rozklady slozitejsich molekul obvykle produkuji spoustu produktu.

Nejsem sice v oboru uz skoro deset let, ale tohle bych jeste vypotil.
Pokud jsem nekde udelal chybu, uvitam korekce. :)