OT: o vycnivani - bylo Re: Schema AZS-215

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Pátek Únor 18 11:40:54 CET 2005

Kdyz uz mame ten patek...

Volby jsou moznost vybrat si ty kteri se nechaji zkorumpovat.

Neco je o penezich a nepotismu. Neco jsou klasicke uplatky. Ale i
notoricti poctivci se daji zmanipulovat; zfalsuje se verejne mineni.

Politici vidi svet skrz zpetnou vazbu svych volicu. Skrze dopisy a
telefonni hovory a osobni setkani. Skrze lobbyisty. (Ted bereme idealni
a vzacny pripad kdy nejsou pritomny papalasovy osobni zajmy.)

Tento proces neni zmanipulovatelny. Jsme bohati, a chceme presvedcit
papalase, aby nas udelal jeste bohatsi. Mame nekolik moznosti.

Pomerne oblibena varianta je udelat telefonicky pruzkum. Ceta telefonistek
obvolava vytipovana cisla (casto vytazena z databaze lidi vybranych podle
politicke ci zajmove prislusnosti). Volane osobe je v ramci "pruzkumu"
polozeno nekolik otazek. Pokud ma dotycny sympatie k prislusnemu nasemu
zajmu, a mel by zajem s tim neco udelat, je prepojen na telefonni ustrednu
sveho voleneho zastupce. (Pokud zajem nema, je hovor s nim zdvorile
ukoncen.)

Variantou na totez, pokud jsou k dispozici vhodne komentujici radiove
stanice (ve Statech je k tomuto ucelu oblibeny ultrapravicovy zvanil Rush
Limbaugh), je porad o prislusne zalezitosti. Porad prislusne nasiraci. V
nem se udela prestavka a nasrani posluchaci jsou vyzvani, aby volali
zelenou linku radiove stanice. Kde sedi spojovatelka ochotna prepojit
volajici na jejich senatora - ktery obvykle nema ani tuseni, ze volajici
nejsou reprezentativni vzorek populace.

Dopisove kampane jsou tez bezne. Neni vzacnosti, ze vzory dopisu jsou
primo dodany agenturou najatou za ucelem ovlivneni papalase/papalasu.

Pro tyto simulace aktivit vzeslych z lidu ("grassroots") je i specificky
termin, "astroturf"[1] (nazev popularni znacky plastikovych umelych
travniku). Priklad popularni astroturfujici firmy viz [2].

Firem a firmicek a organizaci, prosazujicich ci oponujicich nejake
zalezitosti, muze byt takto vytvoreno i vice; mnozstvi muze jit az do
desitek, nekdy do stovek; kazda pak ma na starosti o neco odlisny aspekt a
jinou skupinu "volicu", a vysledna situace vzbuzuje dojem masove podpory
ci odporu.

Jeste o neco zlovestnejsi je taktika zvana "grasstops"[3]. Pokud papalas
nejde ovlivnit samostatne, najmou nebo ovlivni se lide casto i z jeho
nejblizsiho okoli - rodina, pratele... - a vytvori se kolem nej "bublina"
verejneho mineni upraveneho prislusne smerem ve prospech zadavatele.
Ilustrativnim prikladem zde budiz metody tabakoveho prumyslu[4]. PR
spolecnosti dokonce maji tu drzost tyto metody otevrene nabizet[5][6][7].

V pripade, ze proti nam stoji identifikovatelny a organizovany oponent, da
se infiltrovat[8] a nekdy i pohodlne zdiskreditovat. Jednim z
extremnejsich prikladu jest pripad Fran Trutt, aktivistky za prava zvirat
zmanipulovane roku 1988 do pokusu o atentat agenty najatymi firmou U.S.
Surgical Corporation[8][9][10] - excelentni taktika, jejiz vysledky jsou
citelne dodnes[11][12].

Pokud se jedna o knihu, da se odstrelit jeste pred vydanim; prikladem
budiz David Steinman a jeho kniha "Diet for a Poisoned Planet", jez
ztratila mnoho planovane publicity diky soustredenym utokum agentu
najatych producenty rozinek (CALRAB, Californian Raisin Advisory Board) a
vyrobci pesticidu; taktika zahrnovala informatory v tymu vydavatele,
telefonaty pod falesnymi jmeny pokousejicimi se autora zdiskreditovat ci
oslabit jeho pozici, i zasahy vysokych politiku; do tazeni proti knize byl
zapojen napr. USDA, Americky Urad pro zemedelstvi. Elizabeth Whelan,
predsedkyne ACSH[15], ve svem dopise personalnimu rediteli Bileho Domu
oznacila Steinmana za osobu "desici spotrebitele" a "ohrozujici zivotni
standard USA a muze v budoucnu predstavovat hrozbu pro narodni
bezpecnost"[14] - podotykam, ze slo o rok 1990. specificky 12. cervna;
dnes by byl nejspis rovnou prohlasen za teroristu. Tato brilantni kampan
byla vedena PR firmou Ketchum. Dr. William Marcus, tehdy starsi vedecky
poradce pro EPA (americkou Agenturu pro ochranu zivotniho prostredi),
ktery ke knize napsal predmluvu, nasledkem protiknizniho tazeni prisel o
misto.

A to nemluvim o "normalnich", konvencnich reklamnich kampanich.

Vzhledem k cenam takovych kampani, pohybujicich se mezi desitkami tisic a
desitkami milionu dolaru dle rozsahu, neni prekvapenim, ze jejich hlavnimi
zadavateli jsou velke firmy s manazery pravicoveho zamereni. (Selekcni
efekt: dostupnost penez na kampan). At uz se jedna o Microsoft a jejich
Initiative for Software Choice, nebo o ACSH (American Council on Science
and Health), bohate sponzorovanou chemickym prumyslem[15].

ZDALEKA se nejedna o vycerpavajici popis; nemohu rici, ze jsem
problematiku nakousl - ani jsem ji poradne neolizl.

Vzhledem k povaze mych zdroju mam data zamerena povetsinou na USA; byl
bych vsak velmi prekvapen, kdyby se stejny toxicky mrak PR kampani,
zamorujicich Washington DC, nerozvaloval i v ulicich Bruselu.

Zustavaji nam nasledujici otazky:

KOHO VOLIT?
KOMU VERIT??
CEMU VERIT???

Ma vubec cenu volit, kdyz existujici system vlastne jen plni roli dudliku
pro lid, kdyz kohokoliv zvolime, Prachate Zajmy si s nim - a potazmo s
nami vsemi - stejne udelaji co chteji? Existuje metoda jak status-quo
zmenit? Jestlize ano, jaka?

[1] http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Astroturf%2C+astroturfing
[2] http://www.google.com/search?q=microsoft%20astroturf&num=50&btnG=Google+Search
[3] http://www.wordspy.com/words/grasstops.asp
[4] http://www.tobacco.org/Documents/dd/ddcontrolgrasstops.html
[5] http://www.stateside.com/management/grassroots.shtml
[6] http://www.lottsfeldt.com/grasstop_contact.html
[7] http://www.google.com/search?q=grasstops&num=50&btnG=Google+Search - placeny keyword
[8] http://nasw.org/users/nbauman/practiv.htm
[9] John Stauber, Sheldon Rampton: Toxic Sludge is Good for You, pg. 62-64
[10] http://www.publiceye.org/liberty/greenspy.html
[11] http://www.tkc.com/resources/resources-pages/animalrights2.html
[12] http://www.rickross.com/reference/animal/animal42.html
[13] John Stauber, Sheldon Rampton: Toxic Sludge is Good for You, pg. 5-10
[14] ibid, pg. 9
[15] ibid, pg. 10