Kompresni zesilovac ci limiter

Daniel Valuch daniel.valuch@wanadoo.fr
Čtvrtek Únor 17 19:39:57 CET 2005

len upresnim, nemate celkom pravdu :-)
V audio technike sa snazime celu signalovu cestu riesit bez spkreslenia
:-) Limiter v audio ponimani je kompresor s velmi vysokym kompresnym
pomerom a velmi kratkymi nabehovymi a relaxacnymi casovymi konstantami.
Jeho ulohou byva napriklad zabranit premodulovaniu signaloveho retazca
tym, ze sa zmensi zosilnenie v trase, takze sa signal zmesti do
spracovavaneho dynamickeho rozsahu. Okrem dynamiky je teda v signale
vsetko tak ako bolo pred vstupom do limiteru.
To co popisujete je clipper. Ten proste oreze vsetko co ma nad
stanovenou hranicou. Pouziva sa napriklad ako uplne posledna ochrana
vysielacov pred premodulovanim. Pred tym nasleduje retazec kompresor ->
limiter -> a az na konci clipper. Ako je z daneho zapojenia vidiet
funkcia je velmi jednoducha: hlavne spracovanie dynamiky ma na starosti
pomaly kompresor, co prelezie spracuje limiter a ak by cez neho nieco
preliezlo tak to oreze clipper.

Ku povodnej otazke. Myslim, ze mozem zodpovedne povedat, ze kompresor
dynamiky s dynamickym rozsahom mikrofon-linka jednym obvodom nespravis.
Treba tam minimalne rozhodovanie ci je na vstupe mikrofonna uroven,
alebo linkova, nejaky vypinatelny stupen s fixnym ziskom a az potom
kompresor, z ktoreho vytlacis mozno 30dB rozsah. Ked tam uz raz bude tak
lahko dorobis aj modul atenuatora na ten mestsky rozhlas :-) Ale riadit
dynamiku signalu v rozsahu 120dB jednym obvodom nepojde :-)
Pozri si Application notes od analog devices ku napatim riadenym
zosilnovacom (VCA), niekde som tam taku konstrukciu videl
b.