OT - chladici kapalina

Pavel Novotný novotny.pp@atlas.cz
Čtvrtek Únor 17 14:10:59 CET 2005

To prijde na to jake vlastnosti ma mit vysledna smes. Ona uz samotna nafta
hori docela dobre :-).
Nafta+mydlo se pouzivala za 2.svetove valky kdyz nebylo k dispozici nic
jineho a sklenena lahev s timto obsahem hozena na zadni cast tanku tento
celkem spolehlive odrovnala, tedy pokud posadka nemohla vylezt a zacit
hasit.

Jde o to jak vysokou teplotou ma dana smes horet a jake ma mit dalsi
fyzikalni vlastnosti, kdyz pridate asfalt, tak smes dobre lepi, kdyz fosfor
tak smes hori i pod vodou, hlinik a horcik zvysuji teplotu horeni. Dalsi
otazkou je jak smes inicializujete, tzn. fosfor a horcik cini smes
samozapalnou (horcik neni moc dobry pro poustni boje , zapaluje se stykem s
vlhkosti).

V manualu CIA se uvadi, ze jako dobra smes urcena k niceni zive sily a
zaplovani civilnich budov se hodi bezne redidlo v ktere se nasyti
polystyrenem. Oboji bezne koupite v kazdem supermarketu a az na ponekud
nizsi teplotu horeni a neschopnost samovzniceni se od onech slozitejsich
smesi moc nelisi.

U vsech horicich a chemicky explozivnich (rychle horeni) latek jde stale o
jedno, smichat palivo a okyslicovadlo , pricemz cim vyhrevnejsi mam palivo a
agresivnejsi okyslicovadlo tim "kvalitnejsi" je vysledny produkt.
Napriklad kyselina dusicna je velice dobre a levne okyslicovadlo a cpavek je
velice dobre palivo. Smichanim techto dvou diergolu dochazi k jejich
okamzitemu vzplnuti a mame tu skvele raketove palivo. Sveho casu je
pouzivali jak rusove tak americane ve sve vojenske raketove technice.
Dnes je takovym hightech bezne pouzivanym raketovym palivem Hydrazin NH2NH2.
Skvela vec, prudce jedovate uz pri styku s pokozkou zpusobuje velke problemy
ma velky energeticky naboj, pary jsou explozivni uz od koncentrace 4%.
Odbornici tvrdi, ze ho lze vyrabet s relativne bezne dostupnych lkatek
pouzivanych v zemedelstvi. Kdyz jesle letaly americke raketoplany tak jeho
hlavni motory papaly prave hydrazin, raketa Ariane je na stejne svinstvo.

No vida kam jsme se az dospali od chladici kapaliny a napalnu :-).