Graficke formaty a jejich vyuziti zejmena na webu

Jirka zaloha@volny.cz
Neděle Únor 13 20:36:51 CET 2005

Saša Svobodová napsal(a):

 > Pravidla ? Nějak jsem je asi přehlídla. Škoda, moje smůla-
 >
 > Můžete mi je prosím, zopakovat ? A pro ostatní lamy ?  :-)
 >
 > Prostě tabulku:
 >
 > JPG - FOTKY
 > BMP - nadraka
 > GIF -  to a to ?
 >
 > Byla bych moc zauzlovaná :-)  V archivu je toho tak moc že to je
 > neprojitelné (skoro).

Takze tedy velmi strucne, jen nekolik nejbeznejsich bitmapovych formatu
z tech existujicich a bez naroku na uplnost a presnost:

JPG: fotky a podobne obrazky, kde se neopakuji jednobarevne plochy a
nejsou tam dulezite precizni a ostre kontury. Vyhody: vysoky stupen
komprese i pri plnych barvach (jeho miru lze nastavit pri ukladani),
tedy maly datovy objem. Nema komercni licenci. Nevyhody: komprese je
ztratova a zejmena pri vyssich stupnich okolo obrysu vznikaji zname jpg
artefakty ("chomacky"), nelze pouzit k editaci - kazdym dalsim ulozenim
v jpg obraz dale degraduje.

GIF: perovky a elektronicky generovane obrazky do 256 barev. Vyhoda:
velmi dobry stupen komprese pro "pravidelne" (napr. ony elektronicky
generovane) predlohy, komprese je bezeztratova - nedochazi ke zkresleni,
podporuje pruhlednost a animaci. Nevyhoda: omezeni na max. 256 barev,
format podleha komercni licenci (ale stejne snad uz konci nebo skoncila
a vzhledem k masovemu rozsireni ji nikdo moc nezkousel uplatnovat)

PNG: prakticky totez co GIF s tim, ze nema omezeni na 256 barev a na
druhe strane jednoduchym zpusobem nepodporuje animaci. Jedna se o
nejvhodnejsi format napr. na screenshoty jednotlivych oken programu.
Neni omezen komercni licenci.

BMP: obecne uzivany a nekompromisni/neomezeny format, je ale
_nekomprimovany_, cili datove muze byt obrovsky, tedy se naprosto nehodi
na web ani k posilani. Je to ale jeden z nejvhodnejsich formatu na
prvotni porizeni treba scannerem a naslednou editaci. Nema komercni licenci.

--
Jirka