blikato

Honza jan.kuba@seznam.cz
Sobota Únor 12 09:37:05 CET 2005

Elyt cca 470m /15V se nabiji cca prez odpor 1K5 ze zdroje /10-15 V/
Paralelne ke kondu je LED dioda v serii s tranzistorem. Emitor
tranzistoru je pripojen na + elytu, kolektor spojen s led , druhy vyvod
LED je pripojen k minusu elytu. Led je samozdrejme v propustnem smeru
vzhledem k napeti na elytu.
Funkce: Elyt se nabiji , pri prekroceni prurazneho napeti tranzistoru (
ten je zapojen obracene a nema zapojenou bazi) se tranzistor prorazi a
elyt se vybije do LED. Ta intenzivne problikne. Elyt se nevybiji cely
cca pri 5V na elytu  se tranzistor opet dostane do "nevodiveho stavu"
Ten pruraz neni destruktivni, takze se proces opakuje.
Jeste  bych uvedl, ze s odporem cca 82K elytem 100m/15V to blika i ze
site 230 V - tam je treba dat do serie s nabijecim odporem jeste diodu
(1N4007) a pouzit odpor na vetsi napeti ( nebo slozit ze dvou ) Pri
pouziti nizkoprikonove LED to blika dostatecne a ze site to odebira cca
1mA. Lze s tim nahradit cernajici doutnavka ve schodistovem vypinaci.