RE: Dlouhotrvající blikač LED - kontrolka

jiri@bezstarosti.cz jiri@bezstarosti.cz
Pátek Únor 11 10:06:29 CET 2005

Jirku je tady v HW-News vice :).

Nevim co si presne predstavit pod pojmem dlouhotvajici blikac, ale pokud jde
o hodne dlouhe doby sepnuti a rozepnuti (sviceni a nesviceni LED), pak k
takovym uloham jsou jako stvorene male PIC a to napriklad PIC10F200 nebo
PIC12F629, ktere lze zakoupit bezne v GME za par kacek a program pro tohle
napise kdokoli s PICy dela i s prstem v nose za par minut, takze neni treba
se bat, ze by pak nebyl program.

Pro napajeni z 12V je pak potreba pridat externi tranzistor za PIC a pred
PIC stabilizator, protoze 12V je jaksi pro takovy PIC uz moc. Vyhodu to ma
pak tu, ze doba sepnuti a rozepnuti je nastavitelna jen zmenou programu v
tom PICu a blikani nemusi byt vubec nijak pravidelne, ale treba i
pseudonahodne. Navic lze takto dosahnout extremne dlouhych casu se slusnou
presnosti, coz jinymi prostredky muze byt minimalne problematicke, hure
nastavitelne a nebo moc velke. Pokud je zde potreba presnost vyssi, lze
pripojit i krystal.

Zde uvadim zapojeni, krystal s kondenzatory na pinech 2 a 3 lze vynechat a
jumpery take, ty jumpery jsou tam jen z duvodu, pokud by se jumpery mel
treba volit jeden ze ctyr modu blikani:

  GND O--+---------+----------------------------------+
         |         |                                  |
        -+-        |                                  |
        -+-   +----+----+                             |
         |+   |   GND   |             | |100n         |
 +12V O--+----+ >     > +----+--------+ +-------------+------------+-------+
         |    |  LE50   |    |        | |             |            |       |
         |    +---------+    |                        |            |       |
         |                   |     PIC12F629          |            |       |
         |                   |   +----+-+----+        |            |       |
         |   XTAL do 20MHz   |  1|    |_|    |8       |            |       |
         \         _         +---+Vdd     Vss+--------+            \       |
         /       || ||          2|           |7  JP1  |            /       |
         \   +---+| |+---+-------+GP5     GP0+--o o---+            \       |
         /   |   ||_||   |      3|           |6  JP2  |            /       |
         \   +-----------)-------+GP4     GP1+--o o---+            \      >
         |   |           |      4|           |5      |            |    |/
         |   |27p     27p|   +---+GP3     GP2+--------)--/\/\/\/---+----|
NPN
         |  -+-         -+-  |   |           |       |                 |\
         |  -+-         -+-  |   +-----------+       |                   \
         |                                                    LED         |

Misto LED lze pochopitelne pouzit i RELE (samo s diodou pres vinuti) atp. a
takovymto blikacem pak treba spinat nejake svetlo v byte pro simulaci, ze je
nekdo doma, kdyz jsme dele pryc, kde je prave tou vyhodou, pokud se zvoli
nejaka nahodnost atp.

--

Jiri Bezstarosti