RE: Přesný termostat

Kadoun Vaclav (RBCB/TEF1) * Vaclav.Kadoun@cz.bosch.com
Úterý Únor 8 11:51:52 CET 2005

Dobry den,

toto jsem resil asi pred rokem, lihen na krepelci vajicka... ma tam byt asi 37,8 oC. Nejdriv jsem chtel neco stavet, dokonce pouzit i zminovany Dixell z mraziciho pultu, nakonec jsem sehnal vyrazeny prumyslovy PID regulator, ktery ma udavane rozliseni 0,1 oC a hysterezi nastavitelnou taky po 0,1 oC.

Po prvnim zkusebnim zapnuti jako termostat - ON/OFF to regulovalo - prekmitavalo jako prase - o nekolik stupnu a do odchylky cca 1 oC se to veslo po hodinovem ustaleni. (Je to klasicka stolni lihen, bez ventilatoru a s rucnim otacenim vajec, topne teleso asi 70W). Problem je predevsim v otaceni nebo vlhceni vajec - lihen se vzdy na nekolik minut musi otevrit a to regulaci docela rozhodi.

Potom jsem prepnul na PID regulaci s PWM vystupem, vrazil tam triakove spinani topneho telesa a udelal druhy pokus. Nastalo podstatne zlepseni, hlavne se odstranily pocatecni prekmity teploty pri uzavreni lihne. S drobnym poladenim parametru regulatoru se to pouziva dodnes. Ale i tak to teplotu udrzuje s odchylkou cca 0,4 oC, lepsi se mi nepodarilo dosahnout, ani rucnim nastaveni parametru ani v adaptivnim rezimu regulatoru...

VK

P.S. puvodni cena toho regulatoru byla pres 20k.
P.S.2 problem (a moznost vylepseni :-) vidim v setrvacnosti cidla Pt100 - asi by to chtelo nejake miniaturni provedeni, a v chybejicim ventilatoru, ktery by promichaval vzduch.

-----Původní zpráva-----
Od: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] za uživatele Jirka
Odesláno: 8. února 2005 10:21
Komu: HW-news
Předmět: Re: Přesný termostat

Dusan Dolezal napsal(a):
> Aha, to bude asi ono, nejak mi to nedoslo. Hezke zmateni nepritele... :-)
>
> Dusan Dolezal

Takze tedy pokud to skutecne ma byt 37 - 41 - 65 stupnu (i kdyz nevim,
na co v lihni 65?), pak zkuste
http://www.cmail.cz/doveda/konstrukce/term84/index.htm (uz jsem to tu
nekolikrat doporucoval). Chodi fakt hezky, je to krasna mrnava vecicka a
tipoval bych, ze presnost je lepsi nez uvadenych 0,7 stupne.

--
Jirka