Anteny teorie

Tomáš Hamouz hamouz@alsoft.cz
Pátek Únor 4 15:46:34 CET 2005

DV> ziske je definovany voci referencnemu ziaricu. Ci si uz ako referencny
DV> ziaric vezmete izotropny, dipol, alebo srobovak strceny do konektora,
DV> udaj "zisk" bude pomer signalu z pozorovanej anteny a referencnej anteny

DV> lambda/2 dipol, pokial ma vsetky mechanicke parametre rovnake vzhladom
DV> na vlnovu dlzku, bude mat aj vsetky elektricke parametre rovnake.
DV> Lambda/2 je taka ista polovica vlnovej dlzky na 60 aj 600MHz. Vzdy je to
DV> polovica :-)) Nezabudnite ale na dalsie parametre (koeficient stihlosti,
DV> kvalita materialu a pod.), ktore musia byt proporcionalne upravene.

> [...]

Docela stručné hezké povídání je na http://cnx.rice.edu/content/m0101/latest/

Energie opravdu klesá se čtvercem vzdálenosti (- útlum v prostředí).
Frekvence se uplatňuje tak, že stejná antána (se stejným ziskem, jenom
přepočítaná na vyšší kmitočet) má mechanicky jiné rozměry, tzn. má
menší efektivní plochu (effective apperture), tedy ze signálu stejné
intenzity vybere menší část energie. Díky tomu zkrácené antény mají
menší zisk než plnorozměrové.

Vzoreček je A = C + 20LogD + 20LogF,
 C je konstanta závislá na jednotkách a referenčních anténách, pro
 MHz, km a izotropní zářiče je 32,4dB.
 D vzdálenost
 F kmitočet

Tomáš