OT Software pro e-shop, redakcni system ?

MK info@mcu.cz
Sobota Prosinec 31 13:06:15 CET 2005

> Ze to nejde srovnavat, programator je expert a reznik tupy manual,
> fajn nejaky ten program napise 95% ucastniku teto konference,
> ale kolik z nas umi zabit a naporcovat kravu ? :-)

Klobouk dolu, lepe bych to opravdu nenapsal :-))))) Samozvanych expertu jsou
tuny, staci se podivat kolem sebe a na kde-co tu mame experta. Jedno moudro
o nich kdysi rekl sam velky W.Churchil :-)))) Za "experta" se dnes povazuje
kdejaky 18-ti lety stredoskolak, ktery si nainstaoval Linux, zprovoznil
Apache a zacal nabizet sve SLUZBY - v 99% pripadu ho ale zaskocite prvnim
dotazem - PROC NEJDE ....... ? Zacne Vas oblbovat a naprosto nedokaze
pochopit, ze VY reseni znate, ale nemuzete zasahovat do konfigurace JEHO
serveru a ON tuto konfiguraci odmita zmenit, protoze nevi "vo co go" :-(((

Ale vazne, osobne jsem si otestoval radu CMS (redakcnich systemu), e-shopu a
dalsich internetovych aplikaci. Realne se necha bez uprav pouzit zadny.

Co se tyce eshopu, tak OsCommerce je moloch jehoz uprava k obrazu svemu je
dost problematicka. Snad odvozene projekty - nejlepsi z nich je asi ZenCart.
Co se tyce platebni brany pro karty je tu dalsi problem. Momentalne je snad
v CR jedine dostupna od KB a CSporitelny, pripadne prostrednictvim
zahranicnich zprostredkovatelu - 2CO, PayPall, MoneyBrokers a rady dalsich a
dalsich. S legalnosti cesty pres zahranicni brany to je ale na vazkach. KB
prestala uzavirat nove smlouvy a CSporitelna umoznovala platbu pouze v Kc ($
a euro slibuji jiz pres rok) Toto byl stav hruba k srpnu tohoto roku.

K free CMS:
Jsou vynikajici systemy (Typo3, Xaraya, Zope) ktere zvladaji spoustu funkci,
jsou dobre zdokumentovany a maji minimum omezeni. Bohuzel ale je dost casove
narocne je zvladnout do stavu, kdy tyto moznosti dokaete vyuit. V praxi je
pouzivaji vetsinou velke firmy a sva rozsireni nezverejnuji. Opravdu jim
dokonale rozumi jen par lidi a ti si sve znalosti nechaji dobre zaplatit.

Pak tu je nejsilnejsi skupina CMS (PHPnuke, Xoops, Drupal, Mambo-Joomla,
e107 a mnoho, mnoho dalsich) ty maji jeden spolecny rys - z maleho one-man
projektu vznikl open-sourcovy moloch, ktery vznika vicemene zivelne a az na
vyjimky je zle zdokumentovan a nove funkcionality (treba ten eshop) v mnoha
castech kodu supluji funkce vlastniho jadra CMS - vznikaji tak rozdily ve
funkcnosti, ktere v konecnem dusledku uzivatele matou a odrazuji. U techto
systemu je velice vhodne si otestovat pred vlastnim nasazenim do "ziveho"
provozu velkou zatez - jak co se tyce pristupu z internetu, tak pristup k
DB, moznosti cashovani, odesilani zazipovaneho obsahu, moznost SEO (Search
Engine Friendly URLs) a spoustu spoustu dalsich "veci"

A konecne tu jsou jednoduche systemy typu PhpRS, Etomite etc, ktere jsou
vynikajici pro relativne male weby, umoznuji rychle nasazeni a celkem
pohodlnou a bezpecnou praci i pro laiky.

Jinak nesouhlasim s nazorem, ze pouziti PHP je sebevrazda. Sebevrazdou je
neznalost a zle pochopeni funkce, zla implementace a neochota si nechat
poradit od lidi, kteri jsou v teto oblasti skutecnymi profesionaly
(povsimnete si prosim, ze nepouzivam terminus technikus "expert").

Jinak moznym resenim by pro Vas mohl byt http://virtuemart.net/ (kombinace
Joomla+eShop) - uz ho chvilku testuju a stale vice a vice se mi zamlouva
:-))))

S pozdravem
MK