OT / Re: pH meter

dasl@tchibo.cz dasl@tchibo.cz
Úterý Prosinec 27 18:24:58 CET 2005

Děkuji moc za postrehy.
Ano, je to smerovano na Snail Instruments, abych pravdu rekl, docela bych dal prednost ceskemu solidnimu vyrobku
s podporou od autora, nez nejake Omega firme apod.

Ad 2) pridani chloroformu neovlivni pH vzorku ? Popripade jake dalsi cinidla by mohly byt ?

ad 4) co lze pouzit jako neutralni elektrolyt ? Kde jej lze sehnat (pro pripad potreby)?

ad 5) mate jeste doporuceni na vhodne pufry, resp. dodavatele ?

David Šlosárek

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of Simon Cihelník
Sent: Tuesday, December 27, 2005 6:11 PM
To: HW-news
Subject: OT / Re: pH meter

Je to evidentne smerovano na pana Hanzala :), takze odpovim pouze smerem k pochopeni problemu: sama membrana se chova jako iontomenic, cili umi reagovat s ionty, ktere jsou mereny. V cim vetsim rozsahu mereni pH se budete pohybovat, tim vice bude mereni zatizeno ruznym typem chyb. Pokud ale bude spektrum vzorku velmi podobne (Vas pripad) a pokud dodrzite empiricky podobne podminky mereni, muzete dosahnout vysoke miry reprodukovatelnosti, aniz byste rekalibroval nekolikrat za den. A taktez vysokou prenost (az +/- 0,005 pH).

Ja s dovolenim doporucim:
1.) reprodukovatelnost mereni overte tak, ze zmerte za definovanych podminek vzorek, ten fyzikalne zakonzervujte a zmerte jej po nekolika minutach, desitkach minut nebo hodinach znovu. Sam uvidite, jak jste na tom. Pritom plati obecne pravidlo, ze nejstabilnejsi na vzduchu jsou vzorky mirne kysele (napr. krev), rekneme pH 5,5 - 6,5. Vsechny ostatni acidity vzorku jsou vice nebo mene casove nestabilni.
2.) pokud nebudete vzorky pred merenim chemicky upravovat (pH lze po-te merit i neprimo), doporucuji eliminovat pritomnost bakterialnich latek pridavkem desinfekcnich agens. Mate-li moznost, napriklad staci drobounka kapka chloroformu do mereneho roztoku.
3.) mereni poskytne validni vysledky pouze, je-li vzorek homogenni a je-li behem mereni homogenizovan (michani). Ac se to nezda :), vliv na namereny potencial (a pH) ma i difuze iontu k elektrode, tj. nelze elektrodu "jen tak" ponorit. Obcas to ale vidam... :)
4.) presnost 0,05 pH byste mel dosahnout u techto vzorku za dodrzeni vyse uvedenych obecnych pravidel naprosto bez problemu, bude-li pracovnik provadet analyzy opravdu svedomite, odhaduji reprodukovatelnost na +/-0,02 pH. Pri prenaseni mezi vzorky je treba elektrodovy system neustale oplachovat destilovanou vodou. Cim blize jste pH 7, tim aciditne cistsi voda musi byt, ovsem pri mereni vzorku o vysoke impedanci je treba pridat neutralni elektrolyt.
5.) Jak zminil pan Hanzal, na pufrech nesetrete! Je to jako postavit spickovy DC milivoltmetr a dat mu nevalnou interni referenci...

Hodne zdaru! :)

Simon Cihelnik

> Zdravim.
>
> Nejsem v chemii takovy odbornik a neznam princip pouziteho senzoru
(membrany ?), takze jsem se asi ptal
> trochu hloupe. Ale v principu jde o to, aby jsem mohl merit nekolik
> vzorku
za sebou (samozrejme s oplachem sondy) bez
> kalibrace pred kazdym merenim, to je mozne ? Tedy zkalibrovat pomoci 2
pufru pred merenim a pak merit par hodin ?

> Mrknul jsem na Snails instruments, zamlouval se mi PH 114, jak je na
> tom s
presností merení a jaké jsou nabízené práškové pufry ?
> V datech je uvedena pouze rozlišovací schopnost 0,01pH, bude po
> kalibraci
s uvedenými pufry presnost merení alespon +-0,05pH ?

> pro doplneni: Pouziti bude na mereni pH vzorku bachorove tekutiny
> resp.
krve prezvykavcu.