[MECH] frezovani a soustruzeni snadno a rychle :-)))))

Pavel Kořenský pavel.korensky@dator3.cz
Sobota Prosinec 24 13:02:49 CET 2005

No,

já když jsem si kupoval soustruh a frézku, tak jsem si k tomu koupil dvě
knihy (v angličtině).
První z nich byla "The home machinist's handbook" a ta druhá byla
"Tabletop machining". Obojí je sice napsané víceméně pro ty moje
Sherline stroječky, ale naučil jsem se podle toho soustružit i frézovat
celkem v pohodě.
Jsou v tom praktické rady, postupy, návody jak brousit, jak upínat, čeho
se vyvarovat, jak měřit atd. a to platí jak pro malé stroječky, tak pro
"dospělé" stroje.

IMHO je to soustružení a frézování stejně víc o citu než o číslech.
Jakmile člověk zničí pár kousků kovu, tak si tak nějak zvykne a věci
jako správné otáčky či rychlost posuvu začne cítit v ruce, slyšet, vidět
rozdíl ve šponách a tak podobně.

Já jsem nikdy předtím neobráběl, takže jsem neměl žádné zkušenosti. Když
mi ty stroje přišly a vybalil jsem to, tak jsem si tu knížku otevřel a
začal jsem podle rad v ní obsažených dělat jednoduché věci. Seděl jsem u
toho vždy tak 3 hodinky denně a po nějakých 3 týdnech jsem byl schopen
si vysoustružit držák pro frézku na evolentní ozubení (včetně Morse
kuželu) která neházela, fungovala a kterou používám dodnes. Pravda,
nejdřív jsem to 5x zkazil, než jsem pochytil ten grif jak kužel přesně
udělat, jak to při různých přehazováních přesně vycentrovat atd.

Zdraví PavelK