OT: Snizeni dani

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Čtvrtek Prosinec 22 10:55:34 CET 2005

Puvodni zprava ze dne 22.12.2005:

> On je tam jeste figl zvany 'casove rozliseni' - tyka se prijmu a
> vydaju mezi 15.12. a 15.1. nasledujiciho roku. Pokud treba mezi
> 15.12. a 31.12. zaplatite zalohu na zbozi (v jednoduchem
> ucetnictvi), ktere prijde az po novem roce, musite zalohu zauctovat
> jako vydaj bez vlivu na danovy zaklad, po novem roce pak stejnou
> castku zauctujete jako danovy vydaj bez pohybu penez.

Ja nejsem danovy poradce. Ale casove rozliseni je podle me zalezitost
ucetnictvi (tj. drive podvojneho), nikoliv danove evidence (tj. drive
jednoducheho ucetnictvi). Pamatuji si, ze kdysi davno neco podobneho
nejaky cas platilo, ale mam pocit, ze to bylo uplne jinak a ze to
stejne uz neplati.

> Mozna by stacilo uvest ve vysvetleni, ze osciloskop potreboval k
> projektu 'abc', ktery byl objednan v listopadu a byl fakturovan v
> lednu. Na to by tezko mohli neco namitnout ohledne casoveho
> rozliseni.

Podle meho nazoru neni treba vubec nic uvadet a financni urad nemuze
takto postupovat. Nakup osciloskopu je jednoznacne vydaj na udrzeni
prijmu, pokud jej pouzijes pri podnikatelske cinnosti, a je uplne
jedno, kdy jej v danove evidenci pouzijes. Danova evidence je o
prijmech a vydajich. Financni urad ti nemuze stanovovat, ze si ho mas
kupovat pozdeji, ani ti ho nemuze vyradit z vydaju jen proto, ze si
urednice mysli, ze ho pouzijes nekdy pozdeji... To je muj nazor.

PS: Jinak optimalizace danove povinnosti neni zakonem zakazana, kazdy
danovy poplatnik ma na ni narok.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem