OT Tlumice na zbrane ?

hwmailman@atlas.sk hwmailman@atlas.sk
Pondělí Prosinec 19 19:15:04 CET 2005

>Koukam na TV a zrovna tam vyrabel nejaky svalovec tlumic na soustruhu a me opet vykanula myslenka na to jak vlastne takove profesionalni >tlumice funguji. Mate nekdo tuseni?
>Je jasne,ze jde o to zabranit prutke expanzi spalin, pote co opusti hlaven, nicmene jediny tlumic co jsem mel v ruce to resil pomoci prepazek z >gumy ci kuze skrz, ktere prochazel projektil, coz melo za nasledek zivotnost tlumice v radu malo desitek vystrelu a zhorseni presnosti zbrane.
>Omlouvam se za OT.

Na temu tlmice hluku som robil  semestralnu pracu :

Ak je strela podzvuková, tzn. pohybuje sa rýchlosťou, ktorá je nižšia ako rýchlosť zvuku vo vzdušnom prostredí za danej teploty vzduchu, akustický efekt výstrelu je daný hlukom výstrelu a  hvizdom letiacej strely. Príčinou hvizdu strely sú slabé akustické vlny vyvolané miernym stlačením vzduchu na špičke letiacej podzvukovej strely. Ak presiahne rýchlosť letiacej strely rýchlosť zvuku, dôjde na jej špičke k silnému a skokovému stlačeniu vzduchu. Prudké stlačenie vzduchu vyvoláva u nadzvukových striel silný akustický jav - tresk. Balistická vlna môže byť spôsobená nielen špičkou strely. Okrem primárnej balistickej vlny, môže vzniknúť aj sekundárna balistická vlna v zadnej časti strely. Podobná vlna môže byť vyvolaná vodiacou obrúčkou delovej strely alebo drsnosťou povrchu strely,  rôznymi výstupkami a otlačeninami na jej tele. Ak rýchlosť strely klesne z nadzvukovej hodnoty na podzvukovú  tresk zmizne a je nahradený hvizdom. Vonkajší pozorovateľ môže od seba obidva akustické efekty nadzvukovej strely ranu a tresk odlíšiť, pokiaľ je medzi nimi dostatočne dlhý časový interval .Tresk spôsobený prudkým stlačením vzduchu na špičke strely letiacej nadzvukovou rýchlosťou nieje možné utlmiť. Jediným riešením je použité v danej zbrani špeciálne strelivo (s rýchlo horiacim prachom), u ktorého je počiatočná rýchlosť strely znížená. za cenu zmenšeného výkonu náboja, na podzvukovú hodnotu .
Druhy tlmičov
Expanzné tlmiče -valcova komora veľkého objemu v ktorej dochádza k expanzii- rozpínaniu a zníženiu tlaku plynov
Komorové tlmiče - expanzný tlmič do ktorého komory sú vložené viaceré prepážky
Absorpční  tlmiče- vyplnenie ich vnútorného priestoru materiálom, ktorý spalné plyny pohltí a vyvolá vírenie spalín – odoberie im teplo čoho dôsledok je zníženie tlaku.
Reflexné tlmiče -  sústave prepážok rôzne tvarovaných, ktoré sú vo valcovom telese tlmiča radené bezprostredne za sebou, Vzdialenosť medzi prepážkami má byť menšia nanajvýš rovná vodiacej – valcovej časti strely, aby dochádzalo čo najmenej k predbiehaniu plynov pred strelu pri je prelete tlmičom
Akumulačné tlmiče- princíp vpustenia plynov do akumulačného  priestoru v ktorom sú na krátky čas uzavreté strelou.
Pružinové tlmiče- pružina tvorí tlmiaci element, ktorý  vplyvom tlaku spalných plynov deformuje svoj tvar a tým mení objem jednotlivých komôr
Reverzný tlmič - spalné plyny obracajú len svoj smer prúdenia
Frekvenčný tlmič-Hemholtzov rezonátor -tlmič prevádza frekvenciu hluku výstrelu na vyššie človekom nepočuteľné frekvencie
Existujú ešte mechanické tlmiče,bezhlučné náboje

Jano

Aktivujte si aj vy schranku s neobmedzenou kapacitou na ATLAS.SK.
http://mail.atlas.sk