vyuziti pasma 40 MHz

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Sobota Prosinec 10 12:05:54 CET 2005


Ted jsem si vsechna ta VO procital znova. Proc se mi libí zrovna pasmo 40
MHz? Protoze je sice spousta pasem dle VO-R/16/08.2005-28,   ale bud tam
neni povolen trvaly provoz, nebo je mozne pouzivat vyhradne pohyblivou
stanici. Ale taky jsem si porovnal VO-R/15/08.2005-27 a VO-R/10/08.2005­-24
a mohu vas uklidnit v jedne veci. Od 40,660 do 40,700 MHz kde pracuji tato
male 10 mW vysilace bez udani kanalove roztece, maji modelari par kanalu
max. 100 mW. Takze predpokladam ze tam budou chodit hracky na kterych zas az
tak nezalezi. Kanaly s 1 W ERP jsou 40,725-40,985 KHz, tedy minimalne 25 KHz
daleko od tech malych 10 mW vysilacu, kterych se tak bojite. Ja myslim ze to
VO davali dohromady opravdu odbornici (na rozdil od zakonu ktere tvori nas
parlament).
Andel

----- Original Message ----- 
From: "RVsoft" <rvicek@quick.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Friday, December 09, 2005 8:17 AM
Subject: Re: vyuziti pasma 40 MHz


Zdravim,

nemyslim si, ze by ta reakce byla nejak prehnana a alespon ode mne byla
myslena tak, ze by stalo za uvahu jestli neni nejaka jina moznost nez
zrovna tech 40MHz. A fotky jsem posilal jen jako ilustraci, ze to uz
neni legrace a nejedna se o hracky.

O pasmu 27MHz bych se pred modelari radeji moc nezminoval, nebot pro
vetsinu to byl po roce 89 bolestny prechod, kdy bylo nutne toto pasmo
opustit - i kdyby tam nebyly CBcka tak 5 kanalu s pouhymi 100mW erp. je
nanic. Proto hromada lidi musela obmenit cele sve vybaveni.
Ja jako primarne lodar bych tedy musel mit navic vybaveni dvojmo a nebo
minimalne takovou RC Tx, ktera dovoluje legalne vymenovat koncovy
stupen, abych si mohl sletnout i s letadlem.

Co vidim totiz jako zasadni problem neni necistota pasma, ale to ze
modelarske prijimace jsou spis parodie na prijimac a to i ty pomerne
drahe. Na to, aby ztratil Rx signal staci, aby mu i signal jine
frekvence zahltil vstup a je model bez rizeni. Stejne tak kodovaci
schemata PPM jsou tak z roku 1900 - je to prime rizeni prenasenou
modulaci. Nic nezachrani ani Vami zminovany tzv. Fail-safe - ten totiz
pomuze je zlomku modelu (vetsinou cvicnych) - spociva jen v tom ze po
vypadku modulace se kormidla presunou pomalu do predem definovanych
poloh bez ohledu v jake poloze letadlo je. U modelu leticim v nozovem
letu to je jak uznate otazka nekolika vterin nez bude na zemi.

U velkych modelu se to resi spis pouzitim dvou prijimacu zapojenych
krizem (kazdy ridi jedno kridelko a jednu polovinu VOP) a prijimajicich
na jinych kanalech - je kvuli tomu silena obstrukce protoze se musi
kvuli tomu sprahnout dva vysilace a to jen kvuli velmi pofidernimu
zvyseni bezpecnosti. Vetsina stavitelu velkych modelu dela pro
bezpecnost maximum, ktera letadlo silene prodrazuje, ale proste se
vyplati a myslim, ze vetsina lidi ani nevi, cim vsim je ten model nad
hlavou nacpanej.
Dokud proste vyrobci nezacnou pouzivat nejake bezpecne redundantni
kodovani tak bude stejne litani poukazka na pruser.
Neznam osobne zadneho modelare co by lital ve meste nebo mezi lidmi, ale
staci kdyz naberete kolegu nebo jeho auto. Tech videi na internetu
najdete spousty, kde nerizeny model podle zakona schvalnosti na
hektarove louce pristane mezi auta...

O tom kde a kdo to Vase pojitko bud eprovozovat se vy nedovite. Jestli
to bude ve meste a nebo zrovna pres louku kde se schazeji modelari.

RadekCX


Vladimír Anděl napsal(a):
> Protoze jsem tady vcera cetl reakci modelaru, ktera se mi zdala az
> neadekvatni, rad bych to trochu probral. Takze modelari maji k dispozici
> nekolik pasem, drive dle generalniho povoleni a dnes podle vseobecneho
.....
_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list




Další informace o konferenci Hw-list