vyuziti pasma 40 MHz

Pavel Novotny novotny.pp@atlas.cz
Pátek Prosinec 9 08:55:49 CET 2005


Ja bych ve meste osobne rad letal, dokonce bych rad letal bez prime vizuální
kontroly modelu a to jen na zaklade datove a obrazove informace prenasene z
modelu a to jeste z modelu vrtulniku. 
Mam Graupner MC-24 coz je povazovano za profi RC s docela silenou cenu,
nicmene ani s timto radiem se neda model bezpecne ridit a pri testech s
neletícím modelem  se lepe v rade pripadu lepe prenasel obraz z modelu nez
ridici povely do modelu.

 

Zdravim,

nemyslim si, ze by ta reakce byla nejak prehnana a alespon ode mne byla 
myslena tak, ze by stalo za uvahu jestli neni nejaka jina moznost nez 
zrovna tech 40MHz. A fotky jsem posilal jen jako ilustraci, ze to uz 
neni legrace a nejedna se o hracky.

O pasmu 27MHz bych se pred modelari radeji moc nezminoval, nebot pro 
vetsinu to byl po roce 89 bolestny prechod, kdy bylo nutne toto pasmo 
opustit - i kdyby tam nebyly CBcka tak 5 kanalu s pouhymi 100mW erp. je 
nanic. Proto hromada lidi musela obmenit cele sve vybaveni.
Ja jako primarne lodar bych tedy musel mit navic vybaveni dvojmo a nebo 
minimalne takovou RC Tx, ktera dovoluje legalne vymenovat koncovy 
stupen, abych si mohl sletnout i s letadlem.

Co vidim totiz jako zasadni problem neni necistota pasma, ale to ze 
modelarske prijimace jsou spis parodie na prijimac a to i ty pomerne 
drahe. Na to, aby ztratil Rx signal staci, aby mu i signal jine 
frekvence zahltil vstup a je model bez rizeni. Stejne tak kodovaci 
schemata PPM jsou tak z roku 1900 - je to prime rizeni prenasenou 
modulaci. Nic nezachrani ani Vami zminovany tzv. Fail-safe - ten totiz 
pomuze je zlomku modelu (vetsinou cvicnych) - spociva jen v tom ze po 
vypadku modulace se kormidla presunou pomalu do predem definovanych 
poloh bez ohledu v jake poloze letadlo je. U modelu leticim v nozovem 
letu to je jak uznate otazka nekolika vterin nez bude na zemi.

U velkych modelu se to resi spis pouzitim dvou prijimacu zapojenych 
krizem (kazdy ridi jedno kridelko a jednu polovinu VOP) a prijimajicich 
na jinych kanalech - je kvuli tomu silena obstrukce protoze se musi 
kvuli tomu sprahnout dva vysilace a to jen kvuli velmi pofidernimu 
zvyseni bezpecnosti. Vetsina stavitelu velkych modelu dela pro 
bezpecnost maximum, ktera letadlo silene prodrazuje, ale proste se 
vyplati a myslim, ze vetsina lidi ani nevi, cim vsim je ten model nad 
hlavou nacpanej.
Dokud proste vyrobci nezacnou pouzivat nejake bezpecne redundantni 
kodovani tak bude stejne litani poukazka na pruser.
Neznam osobne zadneho modelare co by lital ve meste nebo mezi lidmi, ale 
staci kdyz naberete kolegu nebo jeho auto. Tech videi na internetu 
najdete spousty, kde nerizeny model podle zakona schvalnosti na 
hektarove louce pristane mezi auta...

O tom kde a kdo to Vase pojitko bud eprovozovat se vy nedovite. Jestli 
to bude ve meste a nebo zrovna pres louku kde se schazeji modelari.

RadekCX


Vladimír Anděl napsal(a):
> Protoze jsem tady vcera cetl reakci modelaru, ktera se mi zdala az
> neadekvatni, rad bych to trochu probral. Takze modelari maji k dispozici
> nekolik pasem, drive dle generalniho povoleni a dnes podle vseobecneho
.....
_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list









Další informace o konferenci Hw-list