vyuziti pasma 40 MHz

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Pátek Prosinec 9 00:03:32 CET 2005

Protoze jsem tady vcera cetl reakci modelaru, ktera se mi zdala az
neadekvatni, rad bych to trochu probral. Takze modelari maji k dispozici
nekolik pasem, drive dle generalniho povoleni a dnes podle vseobecneho
opravneni VO-R/15/08.2005-27 .  To ze se nekdo chyta za hlavu - proboha
nevysilejte nam v pasmu 40 MHz, muzete tim letadlem nekoho zabit protoze i
tam mohou modelari vysilat - mi pripada jako uplne nepochopeni realne
situace. Proc modelari nervou "nevysilejte nam se CB  vysilackama v pasmu 27
MHz kdyz i tam muzeme litat"? Protoze davno pochopili ze CB maji vetsi vykon
neda se s tim nic jineho delat, nez prejit na jine pasmo. Zrovna tak v pasmu
40 MHz nejsou jen modelari, ale i jine sluzby VO-R/10/08.2005-24 . A neni to
vymysl ceskych zakonodarcu, ale tak to zkratka funguje vsude v EU (a snad i
jinde). Tady jsou ale modelari ve vyhode, maji povoleny az 1W zatimco
vsichni ostatni jen 10 mW. Myslim ze v pasmu 35 MHz, ktere je pro modely
letadel primo urceno, jsou modelari opravdu sami (jestli se mylim, tak me
opravte).

Ale rekneme ze nekdo bude letadlo o jakem tu byla rec, ridit na 40 MHz.
Pokud s tim bude litat ve meste mezi barakama, asi by ho rovnou meli sebrat
za verejne ohrozovani. Pokud s tim bude litat na louce za mestem (ma 1W a
letadlo v dohledu, cca do 100 m) je pro nej snad nebezpecny nejaky 10 mW
vysilac nekde ve meste? Nikoliv! Nenebezpecnejsi je pro nej modelar ktery
stoji o 100 m dal, pokud vysila na stejnem kanalu. Jednak na to ruseni ma
vykon, ale pouziva stejne nebo dost podobne kodovani. Uplne jiny vysilac
(mel jsem v ruce 40 MHz dalkove ovladani garazovych vrat) by jeho signal
(ciste teoreticky) odmazal a slusne udelane letadlo by melo zacit krouzit -
ochrana proti ulitnuti. Signal jineho modelarskeho vysilace bude s letadlem
nepredvidatelne cvicit. Navic pokud bych v pasmu 40 MHz vysilal s necim dost
uzkopasmovym co pri 10 mW bude mit par km dosah (ovsem pri mnohonasobne
mensi sile pole nez maji modelari), tak taky nemam zajem o ruseni od
letadylkaru a protoze vim kde maji svoje kanaly, do mezery mezi dva jejich
si umistim treba 20 svych po 100 Hz (predpokladam synchronizaci vysilace i
prijimace na DCF). Takze by vlastne vsichni meli byt spokojeni. Nebo snad
ne?  Jo a o te homologaci vim, bez toho bych to nemoh vyrabet.

Andel