Zdrojaky v casopise

Dusan Dolezal duffa@inmail.cz
Středa Prosinec 7 13:54:50 CET 2005

Nerad bych porusoval pravidlo, ze MK ma vzdycky pravdu :-)), ale myslim ze
se tu trochu zamotaly pojmy - v subjektu je sice "zdrojaky v casopise", ale
myslim ze nejde ani tak o zdrojaky, jako o HEX (samozrejme zdrojaky potesi,
ale vetsina lidi se v nich skutecne vrtat nebude).

Letos jsem do Amara taky posilal jeden prispevek, tak si dovolim
pripomenout, jak to tam funguje, mozna to vsichni nevedi - redakce aby aspon
nejak motivovala lidi, tak kazdy rok vypisuje jakysi "Konkurs", ktery je
dotovan nejakymi financnimi + vecnymi cenami od sponzoru. V praxi to pak
zrejme funguje tak, ze nejak "obycejne" tam prispevky nikdo neposila a
prihlasi je do toho konkursu, protoze kdyz se pak podivate na vyhodnoceni,
tak je o udelane tak, ze vicemene kazdy aspon neco malo "vyhraje". Pokud ta
konstrukce aspon za neco stoji a "umisti" se na celnich mistech, tak ta
odmena neni tak uplne zanedbatelna (aspon pro amatera ktery to stejne delal
pro svoji potrebu), financni "vyhra" nekde kolem 5 tisic, vecna cena treba i
za vic + nejaka tisicovka nebo dve jako autorsky honorar. No a v tomhle
kontextu mi prijde jako sprostarna poslat tam nejaky navod, ktery je vlastne
jenom reklamou, tady je ta logika uplne otocena, misto aby dotycny zaplatil
reklamu na svoji rekneme stavebnici, tak si za to jeste necha zaplatit.

Ono redakci asi nic jineho nezbyva, nez to takto nechat, aby vubec meli co
otiskovat, kdyz se na to clovek podiva, tak jakz takz zajimavych je tak 10%
konstrukci, zbytek jsou dokolecka se opakujici ptakoviny (ruzne alarmy,
hodiny, atp.). Ale nechapu, ze to nepripada hloupe tem autorum, ja kdyz
nekde neco zverejnim tak prilozit HEX mi prijde jako naprosta samozrejmost,
vetsinou tam davam i zdrojak, ted naposled jsem tam pravda zatim dal jenom
HEX, protoze ten zdrojak vznikal trochu zivelne a je to takova prasecina, ze
bych se za nej asi stydel :-)), ale casem az ho trochu zkultivuju tak ho
taky zverejnim, nejak to nepovazuju za kdovijakou perlu, kterou bych musel
tajit.

Docela by mne zajimalo, jak by se asi lidi tvarili pred dvaceti lety, kdyby
nekdo zverejnil konstrukci, kde by byl do asfaltu zality blok, ktery by si
musel u autora objednat za x stovek a kolem toho akorat par odporu a
kondiku... :-)

Ale jinak i kdyz mne to neskutecne stve, tak plati bod 1. a MK ma opet
pravdu, nemusime ten casak kupovat, muzeme zacit vydavat vlastni, atd. atd.

Dusan Dolezal