Gunnovy diody?

Daniel Valuch daniel.valuch@wanadoo.fr
Čtvrtek Prosinec 1 15:20:10 CET 2005

minuly vikend som pripravoval kapitolu o Gunnovych diodach do mojej
prednasky. Takze to strucne zhrniem.
Gunnove diody generuju prudove impulzy v mikrovlnnej oblasti od
jednotiek GHz az do zhruba 200GHz (GaAs), s materialmi GaN az 3000GHz.
Vykony tych malych diod su v radoch mW, ucinnost prevodu DC na RF je v
rade jednotiek %.
Samotna dioda sa neda ladit a vystupna frekvencia generovaneho signalu
sa ladi umiestnenim Gunnovej diody do rezonatora. Tento moze byt bud
vlnovodny, koaxialna dutina, YIG rezonator a pod. Ladenie sa potom
logicky robi mechanicky, alebo u YIG prudom a jeho magnetickym polom.
Predpokladam ze z praktickych dovodov planujete pracovat v oblasti
10-20GHz, potom su uz vlnovody moc male. Chcel by som pripomenut obrazok
http://dvaluch.home.cern.ch/dvaluch/temp/wr15.jpg kde je vlnovod na
frekvencne pasmo cca. 40-70GHz. Do toho tu diodu uz sam nenamontujete :-)
Netreba zabudnut na to, ze dutinove rezonatory maju konecne Q, takze si
treba spocitat ci mozne rozladenie vplyvom vonkajsich faktorov nebude
vacsie ako samotna dopplerovska zmena frekvencie.
Pokial ide o dopplerovske aplikacie vyrabaju sa hotove moduly, nemyslim
si ze ma zmysel sa s tym patlat a vymyslat nieco doma.
Druha strana mince je prijimac - potrebujete tam totiz zmiesavac
pracujuci na tychto frekvenciach
b.