Tyristor a triak po preťažení prúdom.

Daniel Valuch daniel.valuch@wanadoo.fr
Středa Srpen 24 14:19:47 CEST 2005

Nie som si isty ci sa bavime o rovnakych veciach. Na jednej strane
spominate vysoke dI/dt, nizku impedanciu, ultrarychle obvody a vysledkom
toho je prepalenie poistky, co trva podla pretazenia mozno desiatky,
mozno stovky ms.
Spocitajte si kolko destrukcnej energie sa pri takomto deji uvolni a co
dokaze znicit. Potom asi dojdete k tomu ze tieto rychlosti nie su az tak
kriticke. Je to len moj subjektivny nazor, ale mam pocit ze citanie vela
high-end hifistickej literatury skodi.
Tyristor sa pouziva na skratovanie obvodu, kdezto rele by sa asi najskor
pouzilo na rozpojenie obvodu, co znamena ovela mensiu namahu pre
kontakty. Tento jav ale nie je bezny prevadzkovy, ale nastava len v
pripade poruchy. Myslim, ze velmi casto kontakty kefovat nebude treba
:-) Takisto nepredpokladam, ze pre vas audio zosilnovac predstavuje
kontakt rele kriticku seriovu impedanciu v napajacej vetve.
Podobny system so skratovanim vystupu pouzivame na ochranu nasich
klystronovych zosilnovacov. Blokovaci kondenzator (2uF/100kV) na konci
vedenia od zdroja je v pripade poruchy skratovany plynovym tyratronom
(impulz cca. 12kA), cim ho vybije za par mikrosekund. Napajaci zdroj
zareaguje do 500ms a dovtedy tlaci skratovy prud asi 700A. Vysledok je,
ze ked sa vysokonapatove svorky zdroja 57kV/36A skratuju 0.3mm drotom
tak sa neprepali.
b.