Tyristor a triak po preťažení prúdom.

Jirka zaloha@volny.cz
Středa Srpen 24 10:16:15 CEST 2005

mjfox@centrum.cz napsal(a):
> A pocitate pripadne s nejakym chladicem? Otazka je, co se deje behem
> horeni toho plastoveho tyristoru - nejakou dobu ma charakter zkratu,
> pak udela prsk a prerusi se - no a tady je potreba zjistit, jaky
> zkratovy proud tam potece a odecist z charakteristiky tavne pojistky,
> za jak dlouho se prerusi. Pokud je to kratsi doba nez doba do
> rozprsknuti tyristoru, tak je to v pohode. Pokud ne, da se tomu
> trochu pomoct chladicem na tyristoru. A uprimne receno ani ten
> kovovy, ktery se spece a zustane ve zkratu nemusi byt samospasny -
> [...]

Chladic se v takove situaci vubec neuplatni, preruseni pojistky pri
dostatecnem proudu trva radove desitky az max. stovky ms. Rozhodujici je
tepelna kapacita polovodicoveho systemu a max. proudy (proudova hustota
ve strukture, dimenzovani privodu, taky dynamicky max. dI/dt).
Pochopitelne je nutno prislusne dimenzovat i propojovaci cesty od
soucastky dale, ale to je snad zbytecne dodavat.

Obecne souhlasim s AZE, ze plastove soucastky maji pri velkem proudu
tendenci se prerusit a kovove ne. Souvisi to krome velikosti chipu prave
s tepelnou kapacitou danou nejen onou velikosti chipu, ale primym
pripajenim na masivni kovovou zakladnu.

Chovani tyristoru pri zkratu "palebneho" zdroje neni pokud vim nikde
garantovane, jedina moznost je zmerit/odhadnout zkratove proudy a pouzit
dostatecne predimenzovany tyristor, vse pak samozrejme nalezite otestovat.

--
Jirka