DPS - povrchova uprava

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Středa Srpen 17 19:31:51 CEST 2005

Puvodni zprava ze dne 17.8.2005:

> Mohl by jste se podelit o detaily?

Rad se podelim, od toho jsem tady, ne? :-)

> Jde mi zhruba o toto:
> -staci mi vhodny roztok od toho Conrada nebo potrebuji tu jeho
> "Příruční galvanizační sadu"
> -pisete, ze je to "pakarna" - muzete popsat (aspon zhruba) postup - at
> vim, co mne ceka?
> -jsou tam pripadne nejake zaludnosti?

Nevim, kterou galvanizacni sadu z tech dvou mas na mysli. Moznosti
jsou totiz dve. Bud naneseni tamponovou metodou a nebo opravdova
galvanizace, tj. cele do roztoku.

Jak se to dela v roztoku, to je ti asi jasne, proste vezmes nadobu, do
ni das predmet, ktery chces pokovit, pripojis ho na jeden pol
napajeciho zdroje, na druhy konec nadoby das vhodnou anodu a pripojis
ji na druhy pol napajeciho pole. Nevyhoda je, ze musis spojit vsechny
ty casti, ktere chces pokovit. V praxi (ve vyrobe DPS) se to dela tak,
ze pri navrhu napriklad primy konektor spojis dole a vyvedes signal
pres celou desku. Oni to pak takto pokovi a odriznou to spojeni.

Tamponem se to dela tak, ze na jednom polu mas kus plechu, pres nej je
houbicka. Druhy pol pripojis na predmet. Houbicku namocis do roztoku a
jezdis lehce po predmetu, tim se tam ten kov nanese.

Nepotrebujes celkem nic kupovat, staci ty roztoky, zdroj jiste mas a
nejakou houbicku si podle fotky udelas. Nic na tom neni. I kdyz ja
jsem si to koupil, abych nemusel nic vymyslet :-)

Zaludnost je, ze kdyz neprectes napriklad manual, tak budes nedockavy
jako ja, zvysis napeti, ono se z toho zacne trochu coudit a zdanlive
to lepe pracuje. No a pak to mas nejaka hnusne tmave a doctes se, ze
na zlato nesmis dat vic nez 3V :-)

No tim tamponem je to dost zdlouhave, kor kdyz chces nejake casti DPS,
tak jednim hrotem se dotykas jedne drahy a pokovujes tamponem jeden
pin nekde... Jako na hrani dobry, na par kousku taky dobry, ale jinak
je to otravna prace.

Co se tyka toho naneseneho zlata, necekej tak peknou barvu jako je
klasicke zlato nebo pokoveni v tovarne. Je to trochu jine zlato,
takove ne leskle, spis do matna. Ale je to zlato, kdyz ti nezalezi na
vzhledu, neni to problem. Jak je ta vrstva silna, to ted nevim, co
pisou, ale musis dlouho s tim smejdit, aby se to nejak zvetsovalo.
Jinak tedy jako tu barvu vidis uz pomerne za chvilicku.

Normalne si kup ten roztok a zkus si to, neni to zadna slozita
operace. Muzes si koupit i ty houbicky rovnou a ten plech si tam
udelas. Jinak neni to tak drahe.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem