C to ASM

Pavel Kořenský pavel.korensky@dator3.cz
Sobota Srpen 13 21:21:15 CEST 2005

Pokud si matně pamatuju, tak pro Robotron byl CP/M taky.

Já jsem první TurboPascal používal na ZX-Spectrum s Microdrivem. Tedy
poté, co Jirka Lamač vymyslel tu geniální přestavbu ZX-Spectrum na CP/M
pomocí několika pamětí 64kbit a pár hradel.
Dokonce jsem si k tomu postavil modem s Am7910, v TurboPascalu jsem si
napsal komunikační program a za dlouhých nocí jsme s kamarádem
(brigádničil jako noční vrátný na Strahovských kolejích) brouzdali po
BBS systémech ve světě a hackovali počítače v JANETu (tehdejší
akademická počítačová síť v UK).
Vytáčení mezinárodních hovorů se dělalo pomocí systému "utržená nula" na
staré ústředně. Za tímto účelem jsem měl v modemu vytáčecí relátko a
terminálový program uměl vytočit 12 pulsů.
Dalo se tak volat zadarmo kamkoli po světě libovolnou dobu a ani StB to
neuměla vysledovat. Vždycky se dostala maximálně na poslední ústřednu,
která měla zablokovanou první nulu a dál ani krok.
Modem byl taky kapitola sama pro sebe. Byl postavený na universální
desce plošných spojů, jako modemový brouk byl použit Am7910 (zapojený
podle xerokopie článku z propašovaného německého Elektoru). Sériovou
komunikaci obstarával Z80-SCC a celé se to připojovalo k ZX-Spectrum
pomocí redukce z přímého konektoru na FRB konektor.
Byla to docela divočina, zejména když uvážíme, že modem byl v té době
zakázané slovo a StB měla panickou hrůzu z toho, že by po telefonní
lince někdo posílal něco, čemu není při běžném odposlechu rozumět.
Ironií doby bylo taky to, že jsem ten modem nějakou dobu používal pro
posílání tiskových prohlášení Charty77 do BBC a jeden člověk, ze kterého
se po převratu vyklubal agent StB, mi (nic zlého netuše) daroval toho
brouka Z80-SCC.

Tyhle staré časy měly svou poezii.

Zdraví PavelK