[OT]: Pro vlastni potrebu

Jiří Sloupenský jsloupensky@ktuo.cz
Neděle Srpen 7 12:13:23 CEST 2005

Podle patentového zákona je všechno co je zveřejněno stavem techniky a
může to využívat každý.  Nová technická
řešení  se chrání patenty a užitnými vzory, vnější vzhled výrobků
průmyslovými vzory. Ochranu je třeba přihlásit a  má jen
teritoriální platnost. ( T.j. přihlašuje se a platí v každé zemi
zvlášť.)  To znamená, že řešení chráněné v ČR můžu klidně volně
vyrábět v Polsku a prodávat do Německa a nic neporušuji.

Naproti tomu autorské právo vzniká automaticky s vytvořením díla a platí
celosvětově.   Z naší branže se může vztahovat opravdu jen na ucelené
články a  rozsáhlejší software.

Myslím si, že ten kdo vyrábí  komerčně výrobek zveřejněný "jen pro
vlastní potřebu " by mohl být  stíhán pouze pro autorovi  způsobenou
škodu, to znamená že autor výrobku by musel prokázat, že mu dotyčný tím
třeba sebral  část trhu, který by mohl získat on, nebo tak něco.  Ta
škoda by ovšem musela být pro soud zcela konkrétně vyčíslena.  Určitě
nejde v takovémto případě o trestný čin, maximálně o nekalou soutěž ve
smyslu obchodního zákoníku.

Zdraví J. Sloupenský